Konference Mensa pro rozvoj nadání – listopad 2012
Jak rozpoznat nadané dítě a podpořit jeho rozvoj? Konference v Prostějově nabídla návody a odpovědi.
Poděkování za konferenci Mensa pro rozvoj nadání
Miloslav Hubatka
Dovolte mi poděkovat organizátorům konference Mensa pro rozvoj nadání. Sám ze své vlastní zkušenosti vím, jak je těžké a náročné takovou velkou akci nejen naplánovat, ale hlavně zrealizovat.
„Pro rozvoj a péči o nadané děti neexistuje žádná příručka, žádný návod, jak to dělat. Každá škola a každý učitel si sami hledají svou cestu. Ti, které to opravdu zajímá, dostali díky konferenci čas a prostor, aby se setkali, získali nové informace a zkušenosti a navázali spolu kontakt,“ řekla Dana Havlová o akci, která v pátek 9. listopadu přivedla do přednáškového sálu Národního domu v Prostějově více než stovku učitelů, zástupců mensovních klubů nadaných dětí i zainteresovaných rodičů z celé republiky. V nabitém programu získali spoustu teoretických znalostí a navíc i řadu praktických návodů, jak nadané děti poznat a jak s nimi pracovat.
„Jsem hlavně rád, že se nám sem jako přednášející podařilo dostat opravdu špičkové odborníky. A příjemně překvapen jsem z počtu přihlášených účastníků. Přece jen je to hodně specifické téma, které zatím obecně není považováno za důležité. Což je z mého pohledu krátkozraké, protože právě péče o nadané děti může společnost hodně posunout,“ konstatoval předseda Mensy ČR Tomáš Blumenstein, který konferenci společně s Hanou Kalusovou a Danou Havlovou nejen zorganizoval a uváděl, ale také na ní vystoupil s příspěvkem, který posluchače aktivně zapojil do dění. V odpoledním volitelném programu jim přiblížil téma enigmatických otázek, rozvíjejících divergentní myšlení a hned jich také několik položil. Mozkové synapse u některých dostaly zabrat, ale to vlastně bylo účelem této prezentace...
Konferenci Mensa pro rozvoj nadání zahájila Šárka Portešová z Institutu výzkumu dětí, mládeže a rodiny při brněnské Masarykově univerzitě. Mluvila především o tom, jak rozpoznat nadané dítě, zvláště když se jedná o dítě s takzvanou dvojí výjimečností, které je kromě mimořádného nadání zatíženo různými poruchami učení. Přes tyto poruchy pak učitelé často nevidí, že dítě v něčem velmi vyniká, a tento jeho talent nerozvíjejí.
V dalším průběhu konference pak mimo jiné vystoupili zástupci škol, v nichž se s nadanými dětmi úspěšně pracuje. Posluchači od nich dostali především praktické návody, týkající se legislativy, provozu a náplně výuky tříd pro nadané děti. „Jezdím po školách v celé České republice a v řadě z nich už se o tuto problematiku aktivně zajímají. Na třech už to umí opravdu dobře, a proto jsme je také pozvali. Patří k nim olomoucká ZŠ Hálkova, znojemská ZŠ a MŠ JUDr. Josefa Mareše a 8. ZŠ z Frýdku - Místku,“ upřesnil Tomáš Blumenstein.
Jiří Rozehnal z 8. ZŠ Frýdek-Místek mluvil v závěrečné přednášce nejen o tom, jak prakticky „rozjet“ třídu pro nadané děti, ale shrnul také důvody, proč o to vůbec usilovat: „O děti s různými handicapy a znevýhodněními už se umíme postarat, ale u nadaných dětí převládá názor, že to nepotřebují. Proč pomáhat někomu, komu již bylo dáno? Jistě, je to legitimní názor, ale já jej nezastávám. Nadané děti si podporu zaslouží, a když se jejich potenciál podaří podchytit a rozvinout, jednou to společnosti bohatě vrátí,“ řekl Jiří Rozehnal.
A jak byli s konferencí spokojeni její účastníci? „Po dlouhé době jsem jsem zažila akci, na které mě zaujaly úplně všechny příspěvky. Děkuji,“ napsala do dotazníku jedna z učitelek. „Jsem spokojená se vším - s organizací, s prostředím, s výběrem témat a jejich prezentací,“ zhodnotila konferenci vedoucí klubu nadaných dětí Romana Poloprutská, která do Prostějova přijela z Malšovy Lhoty u Hradce Králové. A v podobném duchu se nesly všechny reakce. Organizátoři tak už dnes mohou přemýšlet o tom, kdy a kde se podobná akce uskuteční v příštím roce.
Lenka Sehnalová (lenka.sehnalova@mensa.cz)
Prezentace ke stažení
Přinášíme Vám prezentace přednášejících, kteří dali souhlas ke zveřejnění.
Název přednášky | Přednášející | Velikost |
Rozvoj nadaných žáků - strategie a rozvoj školy |
Mgr. Miloslav Hubatka |
7,72 MB |
Enigmatické otázky, rozvoj divergentního myšlení |
Ing. Tomáš Blumenstein (předseda Mensy ČR) |
238,66 kB |
Vzdělávání nadaných žáků na 1. stupni ZŠ:
|
Mgr. Romana Divínová, Mgr. Lenka Valentová |
Související odkazy
- Konference (odkaz do kalendáře)