Rings

Velmi jednoduchá pravidla, elementární grafické symboly, nikoli však jednoduchá řešení. I tak by se dala charakterizovat další hra z dílny Ricka Meyerse. Zatímco prvních několik úrovní snadno zvládnou vyřešit i děti mladšího školního věku, nad těmi složitějšími se zapotí nejeden dospělý hráč.

Věková kategorie: mladší školní věk, starší školní věk, dospělí
Platforma: iOS (iPhone, iPad)


AutorAutor: White Pixels


Pravidlo je jedno jediné: přesuňte prstence do odpovídajících pozic. To se snadno řekne, avšak hůře vykoná, zvláště když Vám při hře pořád překáží jiné prstence…

Herní plán obsahuje vždy alespoň jednu skupinu bodů rozmístěných ve tvaru šestiúhelníku a vždy několik dalších bodů či dokonce další navazující šestiúhelníky. Mezi těmito body jsou vyznačené spojnice, po kterých lze přesouvat prstence (odtud pochází anglický název Rings). Na začátku každé úrovně jsou na herním plánu rozmístěny nepohyblivé kolíky různých barev a tvarů, které pokrývají většinu bodů tohoto plánu. Zároveň jsou na herním plánu rozmístěny prstence stejných barev a tvarů, avšak jejich pozice samozřejmě nekorespondují s barvami a tvary kolíků v jejich středu, nebo alespoň ne všechny. Cílem hry je přesouvat prstence po spojnicích mezi jednotlivými body tak, aby se všechny prstence dostaly do takových pozic, kdy barva a tvar každého prstence bude odpovídat barvě a tvaru kolíku v jeho středu.

Inovace klasické přesouvačky

Snad všichni si z dětství pamatujeme klasickou přesouvací skládačku, nejčastěji ve tvaru čtverce, která obsahovala 15 čtverečků umístěných v síti 4×4 a úkolem bylo dostat tyto čtverečky do správných pozic – ať už se jednalo o prosté řazení pomocí čísel od 1 do 15 nebo pomocí vznikajícího obrázku (zkuste si zadat např. do vyhledávače Heureka slovo „přesouvačka“). Hráč musel dobře plánovat přesun jednotlivých dílků, aby dosáhl cíle, neboť místo pro „odklizení“ překážejících dílků bylo tvořeno jedinou mezerou.

Hra Rings tento základní princip propracovala a osvěžila. Neexistuje zde nudné uspořádání do čtverce, počet prstenců se pohybuje v rozmezí od 3 (nejjednodušší úroveň) do 22 (nejsložitější úrovně). Úrovní je celkem 32 a jsou seřazeny od nejjednodušší po nejsložitější. Existuje celkem 6 různých typů prvků:

  1. zelený trojúhelník,
  2. modrý čtverec,
  3. žlutý čtverec pootočený o 45°,
  4. červený kruh,
  5. oranžová elipsa,
  6. fialový šestiúhelník.

V některých úrovních je použito všech šest typů prvků, v jiných méně. Důležité je, aby např. červený prstenec skončil v pozici červeného kolíku; je-li červených prstenců na herním plánu více, pak tam je i odpovídající počet červených kolíků a teoreticky tedy existuje i více možností řešení (i tímto se hra Rings liší od klasické přesouvačky, kde je finální pozice jednotlivých dílků vždy pevně dána).

Ovládání je velmi jednoduché: pro přesun prstence táhněte zvolený prstenec po vybrané spojnici až do místa, kam jej chcete přesunout. Během hry Vám neběží čas, není tedy třeba se stresovat. Důležité je plánování, logické uvažování a plošná představivost.

Co by měli vědět rodiče

Ovládání hry je zcela intuitivní, není potřeba žádný manuál. Cíl hry je snadno pochopitelný i pro nejmladší děti. Jakmile dítě porozumí principu hry, není již potřeba žádné další vysvětlování a dítě by v principu mělo zvládnout i řešení obtížnějších úloh.

V každé obtížnosti se náročnost hry s rostoucími čísly úloh postupně zvyšuje. Mezi jednotlivými úlohami můžete přecházet pomocí šipek doleva (snazší úloha) či doprava (obtížnější úloha) pod hrací plochou.

Udělá-li hráč během řešení dané úlohy nějakou chybu, může buď vzít svůj krok (nebo i více kroků) zpět klepnutím na červenou šipku (funkce „Go Back“), případně může celou úlohu restartovat klepnutím červenou dvojšipku (funkce „Try Again“).

Aplikace nevyžaduje internetové připojení. Neobsahuje žádné reklamy, nákupy uvnitř aplikace ani odkazy na sociální sítě. Jediným podporovaným jazykem je angličtina, to však není překážkou. Pravidla jsou velmi jednoduchá (viz výše) a k samotnému hraní angličtinu nepotřebujete.

Během hry se neuplatňují žádné penalizace (tresty) ani se nehraje na co možná nejvyšší skóre. Jen pro Vaši informaci je v dolní části displeje počitadlo tahů, které hráč během dané úrovně vykonal. Soutěživí jedinci tedy mohou hrát na co nejnižší počet tahů, není to však primárním cílem hry.

Přednosti aplikace

Ačkoli herní princip je velmi jednoduchý, při řešení některých úloh se zapotí i dospělí. Hráči se nenudí (díky postupně rostoucí úrovni obtížnosti) ani se necítí frustrovaní či pod tlakem (neexistuje zde odpočítávání času, nehraje se proti žádnému soupeři). Naučí se plánovat dopředu a přemýšlet nad nejlepší strategií, jak vyřešit danou úlohu.

Závěr

Máte-li v oblibě hry, nad kterými je potřeba přemýšlet, aplikace Rings je tou pravou hrou pro Vás. Pravidla pochopíte prakticky okamžitě, ať už jste dítě nebo dospělý. Obtížnost roste jen velmi zvolna, proto si hru užijí i úplní začátečníci. Nejtěžší úrovně však dají zabrat i expertům.

URL URL: https://itunes.apple.com/us/app/rings-by-white-pixels/id1383435379?mt=8

Rings (White Pixels)
4.6.2018
V úrovni č. 1 (z celkových 32) narazíte na jedinou instrukci v celé hře (překlad z angličtiny): „přesuňte prstence do odpovídajících pozic“.
V úrovni č. 1 (z celkových 32) narazíte na jedinou instrukci v celé hře (překlad z angličtiny): „přesuňte prstence do odpovídajících pozic“.
Toto je správné řešení úrovně č. 1, odměnou je zlatá hvězdička (ve spodní části obrazovky). Průběžně jste informováni i o Vašem počtu tahů: v tomto případě hráč úkol vyřešil během 11 tahů.
Toto je správné řešení úrovně č. 1, odměnou je zlatá hvězdička (ve spodní části obrazovky). Průběžně jste informováni i o Vašem počtu tahů: v tomto případě hráč úkol vyřešil během 11 tahů.
Úroveň č. 4: zdánlivě jednoduchý obrazec není tak snadné vyřešit, jak by se mohlo na první pohled zdát. Tahy je potřeba dobře promyslet.
Úroveň č. 4: zdánlivě jednoduchý obrazec není tak snadné vyřešit, jak by se mohlo na první pohled zdát. Tahy je potřeba dobře promyslet.
Úroveň č. 6: vyšší počet prázdných míst ponechává hráči poměrně mnoho možností manipulace s jednotlivými prstenci.
Úroveň č. 6: vyšší počet prázdných míst ponechává hráči poměrně mnoho možností manipulace s jednotlivými prstenci.
Správné řešení úrovně č. 6.
Správné řešení úrovně č. 6.
Již úroveň č. 8 dá zabrat mnoha dospělým.
Již úroveň č. 8 dá zabrat mnoha dospělým.
Úroveň č. 14
Úroveň č. 14
Úroveň č. 16
Úroveň č. 16
Úroveň č. 19
Úroveň č. 19
Úroveň č. 23
Úroveň č. 23
Úroveň č. 28
Úroveň č. 28
Úroveň č. 32 patří k těm nejobtížnějším.
Úroveň č. 32 patří k těm nejobtížnějším.

Poslední úprava: 4.6.2018
Zpět