Pegs

Jednoduchá aplikace, jejíž princip vychází z deskové hry známé jako „solitér“ (solitaire). Jednodušší úrovně hravě zvládnou i šestileté děti, ty složitější naopak dají zabrat i dospělým.

Věková kategorie: mladší školní věk, starší školní věk, dospělí
Platforma: iOS (iPhone, iPad)


AutorAutor: White Pixels


Pravidla originální deskové hry jsou velmi jednoduchá: na dřevěné desce jsou v charakteristickém uspořádání rozmístěny otvory, které jsou vyplněny dřevěnými kolíky. Výjimkou je otvor uprostřed, který je prázdný. Vybraný kolík lze přemístit pouze skokem přes sousední kolík ve vodorovném nebo svislém směru, přeskočený kolík je pak odstraněn z herní desky. Cílem hry je vyprázdnit desku tak, aby v centrálním otvoru zůstal jediný kolík.

Zjednodušený solitér pro děti

Aplikace Pegs je přizpůsobena zejména dětem, ale perné chvilky s ní jistě zažijí i dospělí. Místo jednotných kolíků jsou použity kolíky různých tvarů a barev, aby byly vzájemně snadněji rozlišitelné. V nejjednodušších úrovních je hrací deska téměř prázdná, je na ní rozmístěno jen několik kolíků. V každé úrovni je přitom vyznačený otvor, do kterého má hráč umístit poslední kolík – i tímto se aplikace liší od klasického solitéru. V některých úrovních jsou dokonce vyznačené dva (nebo dokonce čtyři!) otvory, v takovém případě je cílem hry umístit dva (resp. čtyři) poslední kolíky do těchto otvorů. Úrovní je celkem 30 a jsou seřazeny od nejjednodušší po nejsložitější. Poslední úroveň je již klasicky rozmístěný solitér.

Ovládání je velmi jednoduché: pro přesun kolíku klepněte na vybraný kolík na hrací ploše, který se nachází ve vodorovném nebo svislém směru od jiného kolíku (tzn. vlevo, vpravo, nahoře či dole). Během hry Vám neběží čas, není tedy třeba se stresovat. Důležité je plánování, logické uvažování a plošná představivost. 

Co by měli vědět rodiče

Ovládání hry je dostatečně intuitivní, není potřeba žádný manuál. Několik jednoduchých pravidel je vysvětleno vždy u první úlohy, ve které má hráč dané pravidlo použít. Jedná se o jednoduché věty v angličtině; rodičům českých dětí doporučujeme objasnit dané pravidlo dítěti přímo během hry. Jakmile dítě porozumí principu hry, není již potřeba žádné další vysvětlování a dítě by v principu mělo zvládnout i řešení obtížnějších úloh.

V každé obtížnosti se náročnost hry s rostoucími čísly úloh postupně zvyšuje. Mezi jednotlivými úlohami můžete přecházet pomocí šipek doleva (snazší úloha) či doprava (obtížnější úloha) pod hrací plochou.

Udělá-li hráč během řešení dané úlohy nějakou chybu, může buď vzít svůj krok (nebo i více kroků) zpět klepnutím na červenou šipku (funkce „Go Back“), případně může celou úlohu restartovat klepnutím červenou dvojšipku (funkce „Try Again“).

Aplikace nevyžaduje internetové připojení. Neobsahuje žádné reklamy, nákupy uvnitř aplikace ani odkazy na sociální sítě. Jediným podporovaným jazykem je angličtina, to však není překážkou. Pravidla jsou velmi jednoduchá (viz výše) a k samotnému hraní angličtinu nepotřebujete.

Přednosti aplikace

Ačkoli herní princip je velmi jednoduchý, při řešení některých úloh se zapotí i dospělí. Hráči se nenudí (díky postupně rostoucí úrovni obtížnosti) ani se necítí frustrovaní či pod tlakem (neexistuje zde odpočítávání času, nehraje se proti žádnému soupeři). Naučí se plánovat dopředu a přemýšlet nad nejlepší strategií, jak vyřešit danou úlohu.

Závěr

Máte-li v oblibě hry, nad kterými je potřeba přemýšlet, aplikace Pegs je tou pravou hrou pro Vás. Pravidla pochopíte prakticky okamžitě, ať už jste dítě nebo dospělý. Obtížnost roste jen velmi zvolna, proto si hru užijí i úplní začátečníci. Nejtěžší úrovně však dají zabrat i expertům.

URL URL: https://itunes.apple.com/us/app/pegs-by-white-pixels/id1217639404?mt=8

Pegs (White Pixels)
3.9.2017
Nejjednodušší (první) úloha z celkových 30 úloh. Zelenou linkou je vždy orámován otvor, do kterého je třeba umístit poslední kolík.
Nejjednodušší (první) úloha z celkových 30 úloh. Zelenou linkou je vždy orámován otvor, do kterého je třeba umístit poslední kolík.
Se vzrůstajícím číslem úlohy (číslo dole, před lomítkem) roste i obtížnost.
Se vzrůstajícím číslem úlohy (číslo dole, před lomítkem) roste i obtížnost.
Čím vyšší je číslo úlohy, tím vyšší je obecně počet tahů, kterými lze úlohu vyřešit.
Čím vyšší je číslo úlohy, tím vyšší je obecně počet tahů, kterými lze úlohu vyřešit.
Na úloze č. 17 si ukážeme několik herních prvků. Toto je výchozí uspořádání hry.
Na úloze č. 17 si ukážeme několik herních prvků. Toto je výchozí uspořádání hry.
Rozehráli jste hru, ale chcete poslední tah (nebo i několik tahů) vrátit zpět? Použijte červenou šipku vpravo dole. Chcete-li začít úplně znovu, použijte červenou dvojšipku vpravo dole.
Rozehráli jste hru, ale chcete poslední tah (nebo i několik tahů) vrátit zpět? Použijte červenou šipku vpravo dole. Chcete-li začít úplně znovu, použijte červenou dvojšipku vpravo dole.
Toto je chybné řešení: zůstaly Vám dva kolíky (aplikace Vás upozorní červeným číslem dole) a navíc ještě ve špatných otvorech.
Toto je chybné řešení: zůstaly Vám dva kolíky (aplikace Vás upozorní červeným číslem dole) a navíc ještě ve špatných otvorech.
Toto je správné řešení – odměnou jsou zlaté hvězdičky (dole).
Toto je správné řešení – odměnou jsou zlaté hvězdičky (dole).
Cílem této úrovně je dostat čtyři poslední kolíky do označených otvorů.
Cílem této úrovně je dostat čtyři poslední kolíky do označených otvorů.
Poslední (třicátá) úroveň odpovídá klasickému solitéru.
Poslední (třicátá) úroveň odpovídá klasickému solitéru.

Poslední úprava: 27.9.2017
Zpět