Již zodpovězené dotazy - kategorie:
Obecný
- ADHD
- autismus, PAS
- campy (pobytové, příměstské)
- členství v Mense
- finanční podpora
- Hejného metoda
- individuální vzdělávací plán
- jak vybrat ZŠ
- klub nadaných dětí
- Logická olympiáda
- matematický talent
- Mensa NTC Learning
- nezapadnutí do kolektivu
- pracovní listy
- problémy ve škole
- škola spolupracující s Mensou
- školka spolupracující s Mensou
- testování IQ
Rodič
- adolescent (15–20 let)
- batole (1–3 roky)
- Mensa gymnázium
- mladší školní věk (6–11 let)
- předškolní věk (3–6 let)
- starší školní věk (11–15 let)
Učitel
Zeptejte se nás
Chtěli byste se nás na něco zeptat a nevíte, na koho přesně se obrátit? Pošlete nám svůj dotaz prostřednictvím níže uvedeného formuláře. Na Vaše dotazy odpovídají členové Mensy Česko (seřazeno abecedně podle příjmení):
Tomáš Blumenstein |
Magdalena Čavojská |
Petr Čavojský |
Hana Kalusová |
Petr Mazal |
Lucie Měchurová |
Zuzana Poláková |
Jarka Marčeková |
Předem Vás však upozorňujeme, že všichni výše uvedení lidé se Mense Česko věnují jako dobrovolníci ve svém volném čase. Může tedy trvat poměrně dlouho, než se dočkáte odpovědi na svou otázku. Než nám svůj dotaz pošlete, prosím podívejte se do již zodpověděných dotazů, které jsme pro přehlednost roztřídili podle témat i podle věku dítěte. Možná právě tam na svou otázku najdete odpověď.
Štítek: nezapadnutí do kolektivu
Dobry den,
kvuli problemum ve vztazich se spoluzaky v prvni tride jsme absolvovali vysetreni v PPP. Zaverem poradny bylo, ze syn mame nadane dite (IQ 130), ktere se vubec neidentifikuje s kolektivem ve tride a jeho EQ je 86. Bylo nam sdeleno, ze to neni neobvykle a ze to casem dozene. V klidovych nacvicich, nebo modelovych situacich perfektne zvlada veskerou komunikaci (dochazi i do PPP na kurz socialnich dovednosti). Bohuzel ve skole problemy pokracuji, protoze v danou chvili, kdy do nej nekdo skutecne strci (nebo neco podobneho), tak okamzite vyleti a spoluzakovi to vrati. Skola nas dnes informovala, ze neni schopen pracovat v kolektivu, perfektne a soustredene funguje napriklad na krouzku keramiky, nebo robotiky, ale sam za sebe. Kdyz dostanou tymovy ukol, odpoji se a vyresi ho sam. Precetla jsem kde co, absolvovala ruzne webinare o nadanych detech, ale stale jsem nenasla zadny zdroj informaci, jak ho podporit. Jak s nim pracovat, aby se lepe zapojil do kolektivu a hlavne aby lepe dokazal v tu danou chvili, v tom rusivem skolnim prostredi emoci zpracovat a usmernit, misto fyzickeho utoku zpatky. Je to s nim jako na houpacce, jeden den chyta spoluzacku, ktera o nej zakopla, aby neupadla a druhy strci na zed spoluzaka, ktery do nej nechtene strci v satne. Rozumim tomu, ze bude potrebovat vic casu, ale na druhou stranu rozumim ostatnim rodicum, ze je vubec nezajimaji specifika naseho ditete a maji starost o sve deti. Existuje, prosim, nejaka metodika, nebo zdroj informaci, jak konkretne toto resit? Predem moc dekuji.
Dobrý den
případně Vám můžu doporučit konzultaci s psychologem Mensy – Vladimír Marček, tel. 775 028 771, vladimir.marcek@mensa.cz, který pracuje v poradně Theraplay, což je poradna určená nadaným dětem, https://www.theraplay.cz/.
-- S pozdravem Zuzana Poláková zuzana.polakova@mensa.cz 770 177 926
Dobrý den,
obracím se na Vás s dotazem ohledně mého syna, v dubnu mu byly 4 roky. Mně samotné v PPP naměřili IQ 150, když mi bylo asi 9 let, ale také dyslexii a jiné. Neznám IQ biologického otce mého syna, ale vyšší bylo. Syn se vždy projevoval o krok dopředu než ostatní děti. Místo dvou kostiček na sebe stavěl věže do nebe a prozkoumané hračky už ho nebavily. Nasadit a zašroubovat vršek na PET láhev zvládal okolo 1 roku. Vše jsem brala s nadšením, že mám chytré dítě se svým názorem. Přišlo vlajkové období a rozeznal přes 30 vlajek. Nikdy jsem synovi nebránila v jeho vývoji – vždy mu zajistila vše, co ho bavilo. Vše se tak nějak vlnilo jako moře. Chytl ho do něčeho zápal,tak jsme se tomu věnovali a zápal pomíjel (v zápalu poslouchal jako hodinky). Když zápal pominul a on se vrátil ke starým hračkám, začal zlobit a pak se našel další impulz.
Další období začalo nástupem do školky, kde byl miláček, následně všudybýlek, upovídané dítě, agresor – šťouchal děti, vše jsem mu vysvětlila a byl klid. Učitelky jsem poprosila o trošku víc pozornosti, že se nudí a proto zlobí. Před 2 měsíci začalo ve školce nacvičování besídky, první měsíc syn chodil ze školky se slovy, že pořád jen tančí. Snažila jsem se mu vysvětlit, co je to besídka. Vrcholením besídky bylo to, že byl z něho tyran a učitelky si už škubaly vlasy (kopal do dětí, rozbíjel jim výtvory, mlátil předměty třeba i hodinu a vydával prapodivné zvuky). Besídka skončila, syn se už uklidňuje a začíná ve školce fungovat. Také u něj sleduji prvky autismu – rád používá mou ruku jako jeho prodlouženou jeho ruku, občas až zarputile lpí na urovnání věci podle barvy, velikosti, počtu (i v obchodě přerovnávání sušenek) ve školce měl výstup, že ta barvička, co mu chybí ve stavebnici, je ve vedlejším oddělení a musí jí mít – paní učitelka mu to nedovolila, debatovali spolu asi hodinu, než začala svačinka...
Za prvé – to že syn umí počítat do 100, poznávat bary a abecedu jak česky, tak anglicky, mě nepřekvapilo. Že se snadno učí anglická slovíčka, jsem brala samozřejmostí (biologický otec je lingvista), ale zarazila mě ladnost pochopení „já jsem, ty jsi“ (I am, you are), tak jako velmi rychle po pár dotazích pochopil počítání (zatím tedy +1), dále bez problému staví puzzle o 100 ks (s asistencí, rád si u toho povídá – kam asi patří tato kostička?). Lego mu stačí postavit jen jednou podle návodu, pak staví zpaměti. Umí spousty básniček a písniček. Občas u něčeho moc dlouho nevydrží, ale když ho něco zaujme, tak i celé hodiny. Má dokonalou fantazii a často se v ní ztrácí. Rád se mnou debatuje, nikdy jsem se nepozastavila nad tím, že s ním nemluvím jako s dítětem. Dá se o něm říct, že by mohl být nadané dítě? Nebo je jen chytřejší? Do PPP jdeme až v říjnu.
Za druhé – pokud by se dal považovat za nadané dítě, jak ho rozvíjet, do jaké míry? Aby se pak ve škole opět nenudil.
Za třetí – je lepší vyhledat školku se zaměřením na nadané děti?
Děkuji za jakoukoli radu. Vím že nejste PPP, ale situace ve školce je už neúnosná a nechci, aby měl syn nálepku „agresor“ jen proto, že si s ním učit
Dobrý den,
z popisu lze dovodit, že potenciál Vašeho syna bude zřejmě vysoký, nicméně doporučuji navštívit i klinického psychologa, který by Vám pomohl řešit chování. Náznaky rituálů, výkyvy až neadekvátní projevy související s napětím (např. besídka) by mohly v budoucnu jeho školní výkony limitovat. Klinický psycholog zároveň může posoudit i intelektový potenciál. Pokud by se prokázal na mimořádné úrovni, bylo by potřeba další vyšetření, a to v PPP, aby Vám dali doporučení pro školku a následně školu, jak mají s chlapcem pracovat. Zde vyšetření klinického psychologa nestačí, je nutný správný papír, se správným razítkem . Nicméně s chováním Vám může poradit více, než psycholog v PPP. Ke třetí otázce - vyhledání zaměřené školy – to nelze takto posoudit, rozhodně bych ale doporučila hledat třídu s menším počtem žáků (do 20), aby se mohl rozvíjet i v oblastech svého zájmu a paní učitelka by na něj měla více prostoru.
Dobrý den,
syn má diagnostikované výjimečné nadání a lehčí formu ADHD. Dostal se na osmileté gymnázium, nevím, zda je toto pro něho vhodná škola. Je to škola kladoucí důraz na encyklopedické vzdělání, bojím se, že pokud některým pedagogům řekne „ne“ svým typickým způsobem, aby ho nevyloučili z kolektivu, jak se mu stalo třeba na prvním stupni ve 2. a 3. třídě.
Dobrý den, pokud je syn již přijat, předpokládám, že jste náročnost školy řešili ještě před zkouškami. Lehčí forma ADHD by neměla výuce vadit, nicméně určitě se setkáte s různými „pohledy na věc”. Pokud navštěvujete PPP (projevy byly jistě i na ZŠ), doporučuji projednat nastavení Doporučení pro Gymnázium ještě před nástupem do školy, aby se eliminovaly problémy tzv. zkušebního režimu a učitelé věděli už od počátku, jak s chlapcem pracovat, co a do jaké míry tolerovat, event. jak předejít nežádoucímu napětí na obou stranách :)
Dobrý den,
máme 8letého syna, který již od 3 let dochází do PPP, kde mu diagnostikovali mimořádné nadání. Vzhledem k tomu, že do specializované školy to máme daleko (jsme z Milevska), chodí do klasické ZŠ. Máme skvělou paní učitelku, která mu již od první třídy vyšla vstříc a posílala ho na čtení (čte plynule od cca 4 let) a matiku do vyšších tříd ještě před tím, než jsme dostali vyjádření z PPP. Letos navštěvuje syn druhou třídu (kmenová třída) a na matematiku chodí do třetího ročníku. Bohužel se mu ve třetí třídě nepodařilo navázat s nikým kontakt a poslední dobou si stěžuje, že už tam chodit nechce. Uvažovali jsme, že by třeba přeskočil třetí ročník a příští rok šel do čtvrté třídy (je napřed i v češtině), ale tomu se syn brání. Našel ve své kmenové třídě kamaráda a nechce o něj přijít. Poslední dobou od něj i slýchám, že chce být „normální“, jako všichni ostatní. Zadávání složitější práce, než mají ostatní, bere jako trest (přestože jsem se mu snažila vysvětlit, že to je proto, aby se nenudil). Už nevím, jak syna motivovat. Nemám problém s tím, že by šel tempem ostatních dětí, spíš se bojím, aby se nezhoršilo třeba chování, protože se začne nudit. Už nyní si na trivialitu některých úkolů stěžuje. Jak to máme řešit? Nepomohly by třeba návštěvy u psychologa, který by naučil Honzíka přijmout své nadání? Děkuji za odpověď. Š. H.
Dobrý den,
bohužel, problémy ve vztazích dětí, sebou akcelerace někdy přináší. Z tohoto důvodu je „lepší“ variantou akcelerace dočasná, tj. docházení do výuky starších, ta lze totiž zastavit přesně ve chvíli, kdy nemůže plnit svůj účel. A to se u vašeho chlapce stalo. Pokud by měl stejné problémy „s nepřijetím“ i při přestupu ročníku (trvalé akceleraci), není žádné řešení – ta totiž nelze zastavit a dítě poslat zpět. Okolo 3. třídy se vztahové problémy prohlubují, děti hledají kamarády podle společných zájmů a nadané dítě si může opravdu cítit odlišně a bojuje za to, aby bylo „normální“. Vždy závisí na tom, co je právě v té jeho třídě „normální“. Třeba má pocit, že přecházením jinam, kde není plně uspokojeno, o něco ve své třídě přichází. Doporučuji Vám, nechat na něm, zda chce aktuálně docházet do vyšší třídy nebo ne a věnovat se nyní – více než vědomostem – jeho sociálním dovednostem. Zkuste se domluvit s paní učitelkou na možnostech obohacování výuky v kmenové třídě (např. metoda vyšších cílů, vrstevnické učení, vícestupňové úlohy, projektová výuka, aj.) a pomoci mu překlenout dočasnou „demotivaci“. Je to rozhodně lepší, než ho „dovést“ k cílenému maskování svého potenciálu a ztratit ho tak pro vzdělávání úplně. Dalším vhodným krokem je soustředit se na přechod na víceleté gymnázium, kde bude mít stejně disponované spolužáky a tím i přirozenou konkurenci.
Hodně štěstí :)
Dobrý den,
můj syn absolvoval školní IQ test s výsledkem 93 percentil, je mu 11 let. Měla bych na Vás dotaz, je možné přihlásit ho do Dětské Mensy? Má poruchu pozornosti ADD a Aspergerův syndrom. Vzhledem ke svému „hendikepu“ má problém navazovat přátelství se svými vrstevníky. Od malička se projevuje jako velmi zvídavé a chytré dítě. Proto bych chtěla, aby se seznámil s dětmi, které jsou na tom podobně. Bohužel nevím kam se obrátit. Proto po výsledcích testu, žádám o radu. Děkuji za odpověď, přeji hezký den. L. S.
Dobrý den,
gratuluji Vám k výbornému výsledku Vašeho syna. Bohužel pro vstup do Dětské Mensy je podmínkou dosáhnout v testu IQ percentil 99 nebo 100. Nicméně všechny akce pořádané společností Mensa jsou otevřené veřejnosti, členství není pro účast rozhodně podmínkou.
Určitě tedy není problém se na nějakou akci přihlásit a vyzkoušet. Dvakrát ročně pořádáme víkendové Setkání členů a příznivců Dětské Mensy, v létě pořádáme pro děti příměstské a pobytové tábory. Případně můžete zkusit kontaktovat vedoucího některého klubu nadaných dětí, který působí poblíž Vašeho místa bydliště – je-li nejbližší klub v dojezdové vzdálenosti, která by Vám vyhovovala.
Dobrý den.
Mám s největší pravděpodobností geniální děti. Manžel má IQ 180, já 150. Chovají se výrazně jinak než jejich vrstevníci. Dcera (8) a manžel mají Aspergerův syndrom, syn (4) má potíže ve školce. Pořád je zamyšlený a pečlivý a ostatní zdržuje, protože je pomalý se sebeobsluhou. Potřebovala bych poradit, kam se obrátit o pomoc a o radu, jak s nimi pracovat. Momentálně se mi jedná zejména o syna, protože to ve školce řeší učitelky. MŠ má báječnou asistentku pro autisty. Byla by ochotna se synovi věnovat podle Vašich doporučení. Poraďte mi prosím, jak mám nejlépe postupovat. Moc děkuji. Anna Borusíková
Dobrý den,
poslat radu, která by vám pomohla syna správně rozvíjet by znamenalo spekulovat. Na bližší vymezení by bylo potřeba více informací, nejlépe však možnost sledovat jeho zpsůob práce, myšlení a komunikace s okolím. To vše jsou aspekty, které mají v jeho věku velký význam.
V tuto chvílí doporučuji zvážit účast na Setkání členů a příznivců Dětské Mensy, které se bude konat opět letos na podzim (můžete se na našem webu zaregistrovat jako rodič, aby se k Vám včas dostala informace o místu a termínu konání) nebo některé z akcí, které se mohou konat ve vašem okolí uvedené v sekci Akce na webu deti.mensa.cz. Všech těchto událostí se účastní i zástupci Dětské Mensy, kteří s rodinami nadaných dětí spolupracují a mají zkušenosti s odlišnostmi ve vzdělávání. Víkendového setkání se účastní i odborníci (pedagogové, psycholog), kteří vám mohou poradit s konkrétními činnostmi pro MŠ.
Dobrý den,
mám dnes 8letého syna. V roce a čtvrt uměl písmena a čísla, ve 4 letech celkem plynule četl, uměl vlaky celého světa, studovali jsme zeměpisné detaily, poté dopravní systém města, má velmi dobré matematické myšlení. Vyhovovala mu Montessori školka, kde byl ve svém světě čísel, písmen, tvarů a těles… ve školce ho měli za „malého génia“. Nyní je žákem 2. třídy soukromé školy, kde jsem brala jako výhodu malý kolektiv 16 žáků a individuální přístup. Třídní učitelka poznala již v první třídě, že myšlením je o několik tříd výš než ostatní děti. Ve druhé třídě ale vidím, že přestává mít zájem o hlubší studium čehokoliv; individuální studium je spíše o tom, že učitelka se věnuje problémovým žákům, syn se nijak nerozvíjí, spíš naopak. Je demotivován, a sklouzává k nevhodnému chování. Již několik let se potýká s úzkostmi a ne úplně dobrými sociálními dovednostmi, těžko se pohybuje mezi davem stejných lidí, když on je jaksi jiný. Nerada bych, aby rezignoval, aby jeho potenciál zanikl… a hlavně bych chtěla, aby byl v pohodě a šťastný. Obávám se, že to není možné mezi dětmi, kterým nerozumí, nerozumí jejich dětskému blbnutí. Často se snaží jim přizpůsobit, bohužel dost nešťastným způsobem.
Mohli byste mi prosím doporučit, kde nechat synovi otestovat IQ, případně kam se obrátit s žádostí o konzultaci? Mám pocit, že by mu bylo mnohem lépe mezi stejně nebo podobně smýšlejícími dětmi, kde by nebyl za divného, protože spíš než „jablíčkový den v maskách“ by uvítal 4 hodiny matematiky.
Děkuji, L. M.
Dobrý den,
pokud máte zájem syna nechat otestovat našim testem IQ, podívejte se na termíny testování pro veřejnost, které jsou aktuálně vypsané, nevím, odkud jste, ale snad Vám nějaký bude vyhovovat. V každém případě pro spolupráci se školou a případné vytvoření individuálního vzdělávácího plánu zohledňujícího mimořádné nadání dítěte, je nutné navštívit pedagogicko-psychologickou poradnu a nechat si vypracovat posudek tam. Z Vašeho dotazu bohužel nevyplývá, zda jste toto se synem již absolvovala či nikoliv. Co se týče všeobecné ztráty motivace u dětí po vstupu do školy, tak to je u nadaných dětí ve věku Vašeho syna celkem běžné: na rozdíl od předškolního věku už děti ve druhé, třetí třídě nemají takovou potřebu samy od sebe získávat nové a nové informace. Samozřejmě to souvisí s tím, že jim není v jejich rozvoji věnovaná tak velká péče, nicméně v tomto období pro ně začínají být více důležité sociální dovednosti, získávání kamarádů, případně se realizují více v zájmových činnostech než ve škole. Bohužel tyto děti právě v sociálních dovednostech bývají oproti vrstevníkům dost často pozadu a je to opravdu pro ně velmi těžké najít si v kolektivu to své místo, právě i za cenu toho, že na sebe upozorňují ne zcela vhodným způsobem. Umístit dítě do kolektivu pouze stejných dětí v tomto věku je nejenom velmi obtížné z důvodu nedostatku školních zařízení právě pouze pro nadané děti, nicméně dle mého názoru to pro dítě není úplně to pravé. Je určitě velmi důležíté, aby se naučilo fungovat v běžné společnosti a své sociální dovednosti zlepšovalo. Malý třídní kolektiv, který popisujete, je myslím velmi vhodný; důležité je domluvit se s paní učitelkou, jakým způsobem Vašemu synovi zadávat práci tak, aby se nenudil, škola ho stále bavila a zároveň měl možnost učit se spolupracovat s ostatními dětmi a mít možnost ukázat své znalosti. A co je opravdu nejvíce důležité, aby on sám byl spokojený a šťastný. Aby našel alespoň jednoho kamaráda, se kterým si bude mít o čem povídat a ostatní děti byl schopen tolerovat stejně tak, jako by ony měli být schopny tolerovat jeho. Je to hodně o paní učitelce, ale v malém kolektivu soukromé školy bych očekávala, že by dobrá práce učitele v tomto směru měla být samozřejmostí. Nevím, zda a jaké má Váš syn mimoškolní aktivity, ale to je zrovna velmi dobrá příležitost vybrat něco, co ho bude rozvíjet a kde se bude potkávat se stejně laděnými dětmi, i kdyby to měly být děti třeba starší. Rozhodně se nemusíte bát, že potenciál, který Váš syn má, by mohl zaniknout: je třeba pouze zvolit vhodný způsob aktivit, které mu nabízet a které ho budou opravdu zajímat. Kromě již zmiňovaných mimoškolních aktivit jsou to různé soutěže, například Logická olympiáda. Také bych Vám doporučila zvážit účast na některém z našich setkání členů a příznivců Dětské Mensy, kde se dají načerpat další informace a inspirace od odborníků na práci s nadanými dětmi i od rodičů, kteří mají podoné „starosti“. Přeji Vám hodně trpělivosti.
Dobrý den,
Potrebovala by som poradiť. Mám syna 5,5 roka. Je dosť bystrý, šikovný na matematiku, zaujíma sa i o fyzikálne pokusy, lepšie vychádza so staršími a dospelými, problém máme v kolektíve jemu seberovných detí. V štátnej školke sa sťažovali učiteľky že sa nezapája a nespolupracuje, keď začala do MŠ chodiť mladšia 3ročná, začali spolu chodiť do montessori. Tam sa znova začali sťažovať učitelky že je nepozorný, vymýšľa, robí „kašparka“. Občas sa u neho vyskytnú i tiky. Neurologička mala vážne podozrenie na Tourettov syndrom a tiky, doporučila psychológa a psychiatra. Ten povedal, že to Tourette nie je, a tiky má prameniace z toho že potrebuje pozornosť a byť „opečovávaný“ ako jeho mladšia handicapovaná sestra. Psychiatrička napísala zas že má nadpriemernú slovnú zásobu a matematické schopnosti a tiky to nie sú len zvačšená nosná mandľa. Možno ľahko hraničné ADHD.
Ja ako matka si mám zas tušenie, že tam možno žiadna hyperaktivita nie je (i manžel bol veľmi živé dieťa), túto „show“ robí v školke preto lebo sa tam nudí. (Doma totiž vydrží keď ho niečo zaujme i hodinu dve v kľude.) Kto z nich má teda pravdu? Budúci rok ide do ZŠ. Potrebujem pomoc pri výbere. Či klasická ZŠ alebo menší kolektív? Na koho sa obrátiť aby som zistila či to upútavanie pozornosti je od nudy alebo preto že tam má nedostatok podnetov ktoré by ho zaujali? Test IQ mu nik nerobil, len má zmysel ho zas testovať keď už bol u 3 odborníkov? Len keby sa aspoň zhodli... S pozdravom, L. M.
Dobrý den, vyšetření, která uvádíte, byla zaměřena na případná zdravotní rizika. Doporučení, jak jej vzdělávat, aby se v MŠ nenudil a prospíval dle svých dispozic, může ale zrealizovat pouze školské poradenské zařízení, tj. Pedagogicko-psychologická poradna. Jejich práce s dítětem je trochu jíná, rovněž odborné materiály, které používají, jsou odlišné od postupů klinických psychologů. Zároveň by se měli vyjádřit i k rozumovým schopnostem syna a doporučit Vám i školce způsoby jeho dalšího rozvoje, včetně optimálních metod vzdělávání (což není v gesci psychiatra nebo psychologa).
Dobrý den,
Obracím se na Vás s žádostí o názor. Dostala jsem na Vaší instituci kontakt od paní učitelky z mateřské školy Orangery, kterou od září můj synek navštěvuje. Podle všeho co synek již zvládá je nadaný: jsou mu 3 roky, mluví plně v jednoduchých větách již od dvou let. V témže čase ho začaly zajímat čísla, naučil se počítat do 100, nyní zvládá do 1000, rozloží a složí třímístné číslo na různé varianty, umí celou abecedu přečte tu a tam jednoduchá slova, sám se naučil pomoci her počítat anglicky a též písmena a barvy. Umí cca 30 basnicek, značky všech aut a to i výrobní označení. Ted právě procházíme obdobím vlajek a čteme v mapách. Chlapec je v kolektivu spíše samotářský, nerad děla manuální činnosti kreslení a podobně. Je živý a má rád pohyb. Mentálně je spíše na úrovni 4 dítěte, a to i vzrůstem ;)
Paní učitelka Diana Vranová z Orangery mi doporučila, abych Vam napsala také s ohledem na to, aby věděla, jak v případě Deniska postupovat při učení atd. Samozřejmě to zajímá velice i nás, rodiče. Jde o to, abychom v některých případech nedělali chybu a nenutili ho k něčemu, co mu není přirozené. Snad se vyjadřuji srozumitelně ;)
Nevím úplně jak dal postupovat, budu velice vděčná za Vás čas a posouzení. S pozdravem, D. C.
Dobrý den,
z toho, co popisujete, opravdu vyplývá, že se v případě Vašeho syna skutečně jedná o nadané dítě. Činnosti, kterými se nyní zabývá – vlajky, auta, jsou přesně právě ty činnosti, při kterých nadané děti doslova excelují a které je většinou pohltí. Z Vašeho e-mailu nevyplývá, zda se syn těmto činnostem věnuje i v rámci mateřské školy: Orangery je jednou ze školek, která s námi spolupracuje – v loňském roce jedna z paní učitelek absolvovala naše kurzy metody vzdělávání NTC, která právě mimo jiné pracuje s vlajkami a značkami. Tato metoda je velmi vhodná k rozvíjení dětí předškolního věku a i když není určena pouze pro nadané děti, velmi jim vyhovuje. Určitě bych v tomto směru jeho zájmů s chlapcem pokračovala, pokud zrovna Vaše paní učitelka nemá dostatek inspirace, zcela jistě jí dokáže načerpat u kolegyně, která našim školením prošla. V případě, že by jste se chtěla o této metodě více dozvědět Vy osobně, podívejte se na stránku O metodě NTC Learning.
Pokud bude syn získávat nové informace svým tempem, v rámci svých momentálních zájmů, rozhodně mu tím nemůžete uškodit. Bránit dítěti v čerpání nových informací určitě nemá smysl a ani to dost dobře nejde. Pokud by on sám nechtěl a nebylo by mu to v danou chvíli přirozené, určitě by se v tomto věku věci, které popisujete, naučit nedokázal. Nabízejte mu tedy bez obav činnosti, které ho zajímají. Je velmi dobře, že navštěvuje školku, která vzdělávání nadaných dětí aktivně podporuje, to je vždy velká výhra.
V budoucnu bych Vám také mohla doporučit zvážit účast na některém z našich setkání členů a příznivců Dětské Mensy, kde se dají načerpat další inspirace od odborníků na práci s nadanými dětmi i od rodičů, které mají podobné „starosti“.
Dobrý den, obracím se na vás s dotazem - syn od dvou let trpí poruchou řeči (problémy s mluvením i porozuměním), podle odborníků měl diagnostikovanou vývojovou dysfázii těžkého stupně, nicméně v určitých schopnostech převyšoval i nad vrstevníky (uměl celou abecedu ve 3 letech), nyní umí psát, číst (ne vše ale hodně slov, i čísel - nejraději čísla autobusů, ví kde mívají konečné zastávky, zná nazpaměť celé metro Prahy - všechny stanice jak jdou za sebou),umí jednoduché součty, vynikal ve skládání puzzle i s více dílky, nyní ho baví spíše skládací hlavolamy.... nedávno jsme byli u klinické psycholožky, která jeho dysfázii překlasifikovala na sémanticko pragmatickou poruchu řeči (je to jedna z poruch autistického spektra a je vzácná) - klíčový je pro ni problém s emocionálním vnímáním komunikace, empatií, problém v sociální sféře, nicméně podle IQ testů paní doktorky spadá syn do pásma geniality - IQ kolem 155 (je na úrovni 9-11 let), ve školce potvrdili, že mnohé vrstevníky převyšuje, IQ jsme mu však jinde měřit nenechávali... rádi bychom syna dále rozvíjeli, nicméně nevíme, zda by pro vás nebyla jeho porucha překážkou, přeci jen i když není zlý, má při komunikaci určité problémy a je často potřeba speciální péče a přístup. Ráda bychom věděli, zda byste měli možnost s ním s ohledem na tuto poruchu pracovat, pokud by výsledky vašeho testování byly podobné...? děkuji moc za odpověď, M. Samcová
Dobrý den,
testování Mensy lze využít pro děti od 5 let. Výsledkem je pásmo, ve kterém se vrozené dispozice nachází. Doporučuji Vám podívat se na stránky Mensy, kde si zjistíte místo a termín testování, které Vám nejlépe vyhovují. Test je zpracován výhradně neverbálním způsobem, porozumění v průběhu řešení by tak nemělo být ovlivněno. Rizikové místo je ve chvíli zadání, nicméně - pokud do poznámky přihlášky uvedete možný problém s porozuměním obsahu instrukce vyplývající z poruchy autistického spektra a domluvíte se na individuálním testování (testující-dítě), neměl by problém nastat. Využít můžete také psychologa Centra nadání, kde je možné realizovat kompletní vyšetření (nelze však vyloučit, že bude obdobné tomu, co již máte za sebou).
Mensa sama o sobě s malými dětmi nepracuje, orientuje se na podporu rodičů a jejich vedení při rozvoji nadaného dítěte. Doporučuji Vám proto zvážit i účast na Setkání členů a příznivců Dětské Mensy, kde rodiče nadaných dětí, společně se zástupci různých oborů, vzájemně sdílejí své zkušenosti.
Dobrý den, ráda bych Vás poprosila o radu. Jako matka samoživitelka jsem se dcerou (nyní 4 roky) přestěhovala cca před 3/4 rokem na Prahu 13. Zde navštěvuje státní MŠ (2. třída). Již odmala je velmi vnímavá, v kolektivu dost napřed. Již před druhým rokem věku skládala puzzle pro 4leté, ve 2,5 letech začala psát první písmena, poměrně rychle i mluvila a má velmi širokou slovní zásobu. V kolektivu je spíš zdrženlivá a stojí stranou, pokud jí však něco nadchne, jde do toho s vervou a má i výdrž a soustředění dlouhé. V současné době čte a píše písmena, počítá, zajímá se o encyklopedie a technické věci, svět jakoby viděla očima geometrie a vše převádí na tvary. Doma mi začala říkat,že se ve školce nudí a nemá mnoho kamarádů. Navštívila jsem s ní Centrum nadání, kde absolvovala diagnostiku intelektu s výsledkem velmi vysokého nadprůměrného rozumového nadání a bylo mi doporučeno ji dávat dostatek podnětů a zapojovat ji do kolektivu stejně orientovaných vrstevníků. Jako bývalý pedagog v MŠ naprosto chápu, že není v lidských silách pedagoga, který má ve třídě 30 dětí, věnovat se jednomu dítěti více / jinak než ostatním. Na druhou stranu bych byla ráda, aby tento potenciál měla šanci rozvinout ještě více – pokud bude chtít a měla v budoucnu šanci díky němu dělat, co ji baví.
Bohužel jsem se zarazila na tom, že pokud nemám finance na to, abych ji zapsala do soukromé MŠ např. s menším počtem dětí ve třídě, nemám šanci ji právě zařadit někam, kde bude dostatečně zásobovaná informacemi. Doma to řeším různými hrami, stavebnicemi, pracovními listy (které ji teď dávám i do školky, s prosbou, aby ji je paní učitelka nabídla, pokud si je bude chtít dělat místo vymalování třeba), ale chápu a vidím, že je to málo. Nějak jsem teď ztracená v tom, kam to celé posunout a udělat ji spokojenější. Nenašla jsem kolem ani žádné kroužky nebo zájmové činnosti pro děti s tímto „hendikepem“. Mockrát Vám děkuji a přeji krásný den, N. W.
Dobrý den,
od září vstupuje v platnost nová legislativa, která umožňuje zohlednit i vzdělávací potřeby dětí zařazených do MŠ. Pamatuje i na nadané děti. Podmínkou je vyšetření dítěte ve školském poradenském zařízení (pedagogicko-psychologická poradna) a jeho doporučení, tzv. stupně podpory. To je pak pro MŠ závazné. Vyšetření v Centru nadání, bohužel, akceptovat nelze. Ale na jeho základě (výsledku) můžete o odborné vyšetření v PPP požádat. Pokud bude i zde zachycen nadprůměrný výkon (a není důvod aby nebyl), PPP navrhne podporu, kterou pak MŠ musí zajistit, např. může získat finanční prostředky na pomůcky, se kterými by p. učitelka s dcerou pracovala (encyklopedie, hry, pracovní materiály), dokonce lze získat i finanční prostředky na asistenta pedagoga, který by dcerku v MŠ rozvíjel a obohacoval její činnost. Tyto prostředky mají být - podle sdělení MŠMT - nárokové (vy však musíte písemně o tento postup vedení MŠ, na základě doporučení PPP, požádat). Musím ale popravdě říci, že tyto kroky jsou teprve prezentovány. A do září je ještě daleko. Vy si však zatím můžete vyřídit vyšetření v PPP :)
Jako rodič můžete také absolvovat seminář k metodě NTC, která je přímo na rozvoj předškolních dětí zaměřena a seznámí Vás i s různými zajímavými aktivitami na obohacování rozumových dovedností. S danou metodou již pracuje mnoho MŠ, možná máte nějakou přímo ve svém okolí. Zároveň můžete zvážit možnost zúčastnit se i připravovaného jarního setkání členů a příznivců Dětské Mensy, jehož registrace je otevřena do 12. května.
Dobrý den,
ráda bych se zeptala na vhodnost testování dítěte. Brzy bude mít 5 let. V tuto chvíli již čte, velká i malá tiskací písmena, počítá do 100 i víc, sčítá do 20 cca, hodně si pamatuje. Na druhou stranu je to horší s udržením pozornosti, je introvert, nesnáší změny ani větší kolektiv. Uvažujeme o škole pro nadané ve Zlíně- Malenovicích a napadlo mě, jestli je předtím vhodné udělat testy? Děkuji moc. S pozdravem, M.E.
Dobrý den,
jako prvotní screening bych Vám testování určitě doporučila, ale na druhou stranu se můžete řídit i Vaším jistě správným pocitem, že jde o dítě šikovné a podporovat ho v aktivitách, které ho zajímají. Podporou nemůžete nic pokazit.
Tím, že máte ve Vašem okolí specializovanou třídu, máte velkou výhodu a rozhodně zvažte jeho zařazení do této třídy.
Pro školu je jediná závazná zpráva z pedagogicko-psychologické poradny.
S pozdravem
Dobrý den,
máme 7letého syna, který tento rok nastoupil do 1. třídy (narozen 11. 7. 2008). Syn již od mala vykazoval značnou akceleraci v některých oblastech vývoje (znalost abecedy, početní úkony,dokonalá prostorová představivost, schopnost logického uvažování, abstraktní myšlení).
Po nástupu do školy se však vyskytly problémy. Čtení ovládl během měsíce (je dost možné, že už to uměl předtím, ale nepochlubil se). Ve škole neustále vyrušuje, vydává všelijaké zvuky, schválně vyplnuje špatné výsledky a v neposlední řadě má konflikty se spolužáky. Zatímco ostatní si o přestávkách spolu hrají, on si staví ze stavebnice nebo píše na tabuli příklady pro paní učitelku. Pokusy více ho začlenit do kolektivu skončily emotivním výstupem. Na druhou stranu, Vítkovi spolužáci nechybí. Syn neuznává autority, snaží se prosazovat svoje myšlenky, někdy je schopen jít do extrému.
Po dohodě se školou jsme navštívili pedagogicko-psychologickou poradnu, abychom zjistili, zda nemá nějakou poruchu. Tam nám vícemeně AS a ADHD vyloučili, ale nastínili, že by se mohlo jednat o tzv. mimořádně nadané dítě... podle jejich testu vyšlo IQ na 118, ale paní psycholožka říkala, že o jednoduché ulohy nejevil zájem, řešil pouze ty složitější, některé věci bojkotoval zcela, i když bylo zřejmé, že je zná..... v některých oblastech dosahoval vysoce nadprůměrných znalostí.
Chtěli bychom se tedy zeptat, na koho se máme obrátit, aby hypotézu MND potvrdil, či nám řekl, jak bychom my a škola měli případně postupovat, aby výuka probíhala co nejnormálněji.
Děkujeme. KS
Dobrý den,
podobné projevy, které popisujete, zažilo mnoho rodičů po nástupu dítěte do školy. Obtíže v přizpůsobení mohou být reakcí na „nenaplnění představ o škole“, zejména, jak uvádíte, jde-li mu vše poměrně snadno. Ještě to asi neumí vyjádřit, ale může cítit, že ho ostatní brzdí, paní učitelka se více věnuje jiným dětem a on nemůže dostat odpovědi na otázky, kdy je potřebuje. Čekání přerostlo v nudu a nuda v projevy, kterými na sebe aspoň nějak upozorní.
Vyšetření v PPP bylo určitě správným krokem, nicméně doporučila bych i testování v rámci Mensy ČR (místa a termíny jsou uvedeny na hlavním webu Mensy ČR), kde můžete probrat situaci i s lidmi, kteří se nadaným dětem věnují více než pracovníci v PPP, a to i z pohledu rodiny, nejen školy. Využít můžete například i víkendové setkání rodin s nadanými dětmi, které Vám umožní poznat synovy dovednosti ve skupině nadaných dětí. Rozhovory s rodiči, kteří mají obdobné zkušenosti, Vás pak mohou lépe motivovat, jakým směrem se při rozvoji nadání vydat. Možná zde najdete někoho z Vašeho okolí, který Vám předá cenné zkušenosti s již „vyšlapanou“ cestou a doporučí vhodnou školu nebo konkrétného odborníka z Vašeho okolí pro spolupráci.
Mgr. Magdalena Čavojská
Dobrý den,
prosím o radu ohledně syna, který příští rok nastoupí do první třídy ZŠ a je od léta členem Dětské Mensy. Četla jsem spoustu příspěvků o tom, jak je důležité, aby takové dítě bylo odborně vedeno ve třídě spolu s kolektivem stejně nadaných dětí, bohužel nejbližší škola, spolupracující s Mensou je 50 km daleko. Neublíží mu, když bude v běžné třídě (se svými kamarády ze školky) pouze s individuálním výukovým plánem? Je hodně uzavřený a těžko si zvyká na nové prostředí. Nevím, zda je v jeho případě menší zlo přijít o stávající kamarády a najít si nové ve škole, která by pro něj byla odpovídající a kteří by mu teoreticky měli být svým intelektem blíže nebo si udržet kamarády i známé prostředí na úkor odpovídajícího pedagogického přístupu. Ačkoliv má syn určitě velký potenciál, co se týče rozvoje v oblasti vědění, nejvíce se mi jedná o jeho zdravý psychický vývoj a o to, ať je „v pohodě“. Prosím o váš názor, případně doporučení ZŠ v regionu Třinecka. Děkuji. E. N.
Dobrý den,
ve Vašem okrese je velmi dobrá škola se třídou pro nadané - 8. ZŠ ve Frýdku-Místku (www.osmicka.cz).
Není ale nezbytně nutné vozit dítě do ZŠ do jiného města. Doporučuji ale setkat se s budoucí paní učitelkou a probrat s ní, jakým způsobem přistupuje k nadaným dětem. Jestli je možné třeba na matematiku navštěvovat vyšší ročník? Jestli připravují pro nadané nějaké obohacení? Více úkolů (ale ne stejné obtížnosti) apod.
TBlumen
Dobrý den,
našemu synovi je nyní 9 let. Zhruba od 4 let jeho věku máme „podezření“ na to, že by mohl spadat do kategorie „nadané dítě“. O čísla a písmena se zajímal cca od dvou let, od čtyř let plynně čte. Má talent na matematiku, prostorovou představivost, hudební talent. Letos je v krajském kole Logické olympiády. Zatím jsme ho nenechávali v Mense testovat, ale chystáme se na to v nejbližší době.
Mohli byste mi prosím poradit kontakt na nějakého dětského psychologa, který má zkušenosti právě s nadanými dětmi? Syn má přátelskou povahu, rád by měl kamarády, zapojil se do kolektivu. Bohužel ostatní děti ho odstrkují, stal se z něj takový třídní otloukánek, což v kombinaci s označením za šprta, těžce nese. Chápe sice rozumově, že je to tím, že je „jiný“ a děti mu nerozumí, ale citově ho to zraňuje. Citlivost je obecně jeho silným povahovým rysem. Snažili jsme se mu všemožně pomoci, poradit, ale nedaří se nám, a jelikož vidíme, že se syn víc a víc trápí, začínáme se o něj bát.
Rádi bychom se poradili s nějakým psychologem, ale obáváme se, že nesprávný výběr by mohl synovi ještě víc uškodit. Proto doufáme, že Vaše organizace má nějaké psychology, se kterými spolupracuje a mohli byste nám pomoci. Mnohokrát děkuji za jakoukoliv radu či pomoc.
Dobrý den,
Mensa jako organizace nemá dětského psychologa, který by spolupracoval s rodiči v rámci poradenské péče. Záleží na volbě rodičů, co od podpory psychologa očekávají.
Pokud potřebujete řešit otázku specifických projevů vašeho syna i ve škole, je nutné vyhledat psychologa z pedagogicko-psychologické poradny, kam místně patříte. Jiná doporučení, než ze školního poradenského zařízení, nemůže totiž škola akceptovat. Zde by byl syn diagnostikován a v rámce podpory by Vám měli sdělit strukturu nadání a poradit, jak se vyrovnat se situacemi, které popisujete.
Chcete-li podporu bez zapojení školy, doporučuji obrátit se na klinického psychologa, který může se synem více pracovat a naučit ho, jak na vztahy ve třídě reagovat, právě s ohledem na jeho povahové rysy. Psychologa z vašeho regionu si můžete vyhledat např. na http://www.katalog.psychoweb.cz/.
Osobně Vám doporučuji zúčastnit se akcí Mensy pro rodiče s dětmi (víkendové výjezdy, prázdninové pobyty), kde jsou přítomni i odborníci z různých oblastí péče o nadané děti a hlavně rodiče, kteří si již podobnými situacemi prošli a kteří vzájemně sdílí zkušenosti a hlavně optimismus.
Dobrý den, mám sedmiletého syna, vedeného v PPP od 5 let jako nadané dítě, toho času navštěvuje 1. třídu ZŠ, má IVP, pedagogickou asistentku, a doporučení akcelerace vzdělání ve smyslu přeskočení 2. třídy. Nedělám si velké ambice, je to přece jen ještě dítě, na druhou stranu bych ho ale nerad připravil o možnost rozvíjet jeho talent. Moc dobře se neorientuji na vašich stránkách. Jak je to se vstupem dětí do Mensy, jaké jsou Vaše aktivity? Děkuji za odpověď.
Dobrý den,
pro vstup do Mensy je potřeba absolvovat vstupní test s výsledkem nad 130 bodů. Podrobné informace najdete na těchto stránkách:
http://www.mensa.cz/mensa/jak-se-stat-clenem
http://www.mensa.cz/testovani-iq/
Až budete přihlašovat syna, dejte prosím pozor, aby byl zohledněn jeho věk (nemůže absolvovat test pro dospělé, tam jsou jiné typy testů). Nejbližší termíny a místa testování IQ jsou uvedeny na http://www.mensa.cz/testovani-iq/nejblizsi-terminy/.
- Jednorázové aktivity pro nadané děti (ať už jsou členy Dětské Mensy nebo ne) se snažíme shromažďovat v kalendáři.
- Spoustu dalších aktivit pořádají kluby nadaných dětí, jejich přehled najdete na http://deti.mensa.cz/index.php?pg=knd
- Pokud Vás žádná z těchto možností neoslovila, zkuste se podívat na nadcházející setkání členů a příznivců Dětské Mensy nebo pobytové campy.
- Případně můžete zkusit Logickou olympiádu.
- Chcete-li dostávat průběžné informace od nás na téma „nadané děti“, stačí se zaregistrovat.