Již zodpovězené dotazy - kategorie:
Obecný
- ADHD
- autismus, PAS
- campy (pobytové, příměstské)
- členství v Mense
- finanční podpora
- Hejného metoda
- individuální vzdělávací plán
- jak vybrat ZŠ
- klub nadaných dětí
- Logická olympiáda
- matematický talent
- Mensa NTC Learning
- nezapadnutí do kolektivu
- pracovní listy
- problémy ve škole
- škola spolupracující s Mensou
- školka spolupracující s Mensou
- testování IQ
Rodič
- adolescent (15–20 let)
- batole (1–3 roky)
- Mensa gymnázium
- mladší školní věk (6–11 let)
- předškolní věk (3–6 let)
- starší školní věk (11–15 let)
Učitel
Zeptejte se nás
Chtěli byste se nás na něco zeptat a nevíte, na koho přesně se obrátit? Pošlete nám svůj dotaz prostřednictvím níže uvedeného formuláře. Na Vaše dotazy odpovídají členové Mensy Česko (seřazeno abecedně podle příjmení):
Tomáš Blumenstein |
Magdalena Čavojská |
Petr Čavojský |
Hana Kalusová |
Petr Mazal |
Lucie Měchurová |
Zuzana Poláková |
Jarka Marčeková |
Předem Vás však upozorňujeme, že všichni výše uvedení lidé se Mense Česko věnují jako dobrovolníci ve svém volném čase. Může tedy trvat poměrně dlouho, než se dočkáte odpovědi na svou otázku. Než nám svůj dotaz pošlete, prosím podívejte se do již zodpověděných dotazů, které jsme pro přehlednost roztřídili podle témat i podle věku dítěte. Možná právě tam na svou otázku najdete odpověď.
Štítek: batole (1–3 roky)
Dobrý den,
ráda bych Vás požádala o rady a tipy, jak efektivně pracovat se svojí dcerou, případně jestli bych do budoucna měla uvažovat o testování na bystré či nadané dítě. Od malinka je velmi komunikativní, V roce a půl začala říkat tři slabičné slova, potom čtyř, teď má 20 měsíců a aktuálně umí přečíst 9 písmen, 3 umí napsat, přiřadí počet předmětů k zadání jeden, dva nebo tři, rozezná pravou a levou stranu (např.zvedne pravou ruku, pokrčí levou nohu), velmi dobře se orientuje v prostoru, snaží se dokreslit obličej do obrysu, kreslí jablíčka do obrysu koruny stromu. testování v tomto věku není možné,ale ráda bych se dozvěděla nové formy, hry, tipy na pomůcky a metody, jak s takovým děťátkem pracovat. V našem okolí ji nikdo podobný ve schopnostech není, alespoň ne v takové věkové skupině. Její potenciál nezná hranic a já bych byla nerada ta, která ty hranice vymezí příliš malé.
Velice Vám děkuji za Váš čas.
S pozdravem
Maminka
Dobrý den,
v takto raném věku není úplně možné jednoznačně určit, zda se jedná o dítě nadané nebo pouze o akcelerovaný vývoj, kdy je dítě například i díky podnětnému prostředí v některých oblastech oproti vrstevníkům napřed. Bohužel nedisponujeme diagnostickými nástroji, které by to v tomto věku dokázaly přesně určit. Naše testy jsou určené pro děti od pěti let. Doporučuji dceru podporovat ve všem, co ji zajímá, ale zároveň se ji snažit rozvíjet všestraně. Nějaké tipy na aktivity a hry máme na našich webových stránkách. Mohu Vám například doporučit knihu NTC systém učení pro předškolní věk, kterou můžete zakoupit na shop.mensa.cz. Také se můžete i s dcerou zúčastnit se nějakého setkání rodičů s nadanými dětmi, které Mensa dvakrát ročně organizuje. Tam je také možno načerpat inspiraci a zkušenosti ostatních rodičů. Nejlbižší bude v listopadu, pokud si zakliknete odběr novinek, určitě se k Vám informace dostane včas.
-- S pozdravem Zuzana Poláková zuzana.polakova@mensa.cz 770 177 926
Hezky den, rada bych se poradila ohledne dcerky. Bude mit ted 3 roky a je extremne nadana na vicero veci. Umi od 2,5 let napocitat do 10 (nyni i vice), z hlavy spocita napr holuby, mravence nebo sponky (maminko, tam jsou 3 holuby!), umi abecedu (pismeno na karticce), veskere barvy, vypravi sama pribehy, mluvi extremne dobre v dlouhych vetach.. Je toho spousty, co me uz prijde normalni, ale normalni neni na jeji vek. V dennim zivote se proto nudi a nerada chodi do skolky, protoze si nema co rici s detmi ja jine intelektualni urovni. Ma jit do nove skolicky, a bojim se, ze tam opet bude nespokojena. Prijde mi skoda nebyuzivat jeji potencial a nepomahat ji ve zvysovani jejich dovednosti. Nevim, kam a na koho se obratit, aby svuj intelekt nezabijela... Byli byste tak hodni a pomohli nam prosim ? Zijeme samy dve, bez otce. Dekuji mnohokrat a budu cekat na telefon
Dobrý den,
z toho, co popisujete se může jednat o nadané dítě. Bohužel nedisponujeme diagnostickými nástroji, které by to v tomto věku dokázaly přesně určit. Naše testy jsou určené pro děti od pěti let. Doporučuji Vaší dceru podporovat ve všem, co jí zajímá, ale zároveň se jí snažit rozvíjet všestraně. Nějaké tipy na aktivity a hry máme na našich webových stránkách. Kroužky pro takto malé děti se bohužel téměř nevyskytují, ale mohu Vám například doporučit zúčastnit se nějakého setkání rodičů s nadanými dětmi, které Mensa dvakrát ročně organizuje. Tam je také možno načerpat inspiraci a zkušenosti ostatních rodičů. Pokud si zakliknete odběr novinek, určitě se k Vám informace dostane včas.
-- S pozdravem Zuzana Poláková zuzana.polakova@mensa.cz 770 177 926
Dobrý den,
chtěla bych se zeptat syn aktuálně 18m. Odmalička zájem o písmena, knihy, obrázky. Vynikající paměť, co mu jednou řekneme to už ví. Prvně jsem měla obavu, že to bude porucha pozornosti nebo PAS, avšak byli jsme na diagnostice a prozatím vyvráceno (podle psycholožky se možná bude jednat o chytré dítě). Už pred rokem znal a dokázal rozeznat strašne moc předmětů, zvířat, osob…po roce dokázal pojmenovat slabikou a v 18m začíná pomaličky mluvit ve větách. Dokáže odpovídat na otázky (co kde bylo, kde jsme byli, kdo tam byl, co delá…).
Teď aktuálne začíná mi doplňovat básničky, umí rozeznat barvy, dokonce někde pochopil a vizuálně mi nosí “dva” předměty a říká mi, že jsou 2 nebo 1. Pochopil pořadí a aplikuje to všude. Co mu řeknu to aplikuje dál a dál, aktuálně vše analyzuje co ma jakou barvu a dokaže říct i to podstatné jméno k tomu. Jednou jsme mu řekli co je malé/velké a už všechno porovnává. Kvůli tomu samozřejmě působí že je ve svém světě, ale on asi strašně přemýšlí… spánek v podstatě neznáme… Děti nevyhledává, ale pozoruje. Je velmi introvertní a citlivé dítě. Psycholožka na diagnostice mu odhadovala po mentální stránce 2-2,5 roku. Myslíte, že se jedná o chytřejší dítě? Doma je těžké ho zabavit nemá takové zájmy jak ostatní děti, tak hlavně ukazujeme čteme, snažím se rozvíjet tam kde vidím zájem. Přihlásila jsem ho na kroužky, ať si zvyká na ostatní lidi, děti a že svět netočí pouze okolo něj a jeho zájmů. Vyžaduje interakce celý den, neumí se hrát sám ani chvilinku. Sociální a emoční stránka je opravdu horší i k nám i k cizím lidem, ale plánujeme se radit s psycholožkou a později jsme domluvené změřit intelekt.
Měli byste nějaké tipy, jak ho dále rozvíjet? Už teď se obávám jak zvládne školku. Děkuji za odpověď.
Dobrý den,
z toho, co popisujete se může jednat o nadané dítě. Bohužel nedisponujeme diagnostickými nástroji, které by to v tomto věku dokázaly přesně určit. Naše testy jsou určené pro děti od pěti let. Doporučuji Vašeho syna podporovat ve všem, co ho zajímá, ale zároveň se ho snažit rozvíjet všestraně. Nějaké tipy na aktivity a hry máme na našich webových stránkách. Kroužky pro takto malé děti se bohužel téměř nevyskytují, ale mohu Vám například doporučit zúčastnit se nějakého setkání rodičů s nadanými dětmi, které Mensa dvakrát ročně organizuje. Tam je také možno načerpat inspiraci a zkušenosti ostatních rodičů. Nejlbižší bude v květnu, pokud si zakliknete odběr novinek, určitě se k Vám informace dostane včas.
-- S pozdravem Zuzana Poláková zuzana.polakova@mensa.cz 770 177 926
Dobrý den,
mám syna
Teď má 21 měsíců (rok a třičtvrtě).
Nikdy jsem nad tím neuvazovala, ale poslední dobou mi hodně lidi říkalo: to není mozne, to nemůže vědět. To jsem ještě nezazila..
O co se jedna.
Syn už mluví. Začíná skládat vety. Umi pozdravit, poděkovat, přivítat se. Říct si, co potrebuje.
Uci se základní barvy, počítání do 10.
Ví, jak se jmenuje, kolik má roku. Jak se jmenuje mamka, taťka, babi, a další členové rodiny.
Ví, kde má nohu, ruku a další části lidského těla.
Umi doplňovat asi 30 basnicek a písniček. Některé písničky umi intonovat. Hned poznám, co si pobrukuje.
Pamatuje si různé věci. Přesně ví, kde bydlí babičky, kde chodí nakupovat ( a to tam třeba měsíc není). Začíná se učit hrát pexeso.
Ale taky má docela velké vzdorovaci období.
Vzdor je u neho hodně velký.
Když ne, tak proste ne.
U doktorky je vse ok. “Test” na autismus uplne v pohodě.
Lidí se nebojí (respektive, kde to nezná, je opatrný po chvíli je v pohodě).
A moje otázka zní, je možné uz u takového maleho dítěte pozorovat nějakou výjimečnost a nadáni? Mám se něčím znepokojovat nebo naopak si mám užívat, jak je chytrý a bystrý
Dobrý den,
v takto raném věku není úplně možné jednoznačně určit, zda se jedná o dítě nadané nebo pouze o akcelerovaný vývoj, kdy je dítě například i díky podnětnému prostředí v některých oblastech oproti vrstevníkům napřed. Nicméně některé oblasti, které zmiňujete (například zájem o čísla, dobrá paměť) bývají typické pro děti, u kterých se v pozdějším věku nadání diagnostikuje. V každém případě je dobré syna podporovat ve všestrannosti, jeho zájmy nebrzdit, i když nebudou standardně odpovídat jeho věku a uvidíte, jak bude jeho vývoj a znalosti a dovednosti postupovat. Některé poradny diagnostikují nadání již od tří let věku, my používáme testy pro děti od pěti let.
-- S pozdravem Zuzana Poláková zuzana.polakova@mensa.cz 770 177 926
Dobrý den,
Chcela by som sa opýtať máme syna aktuálne 13 mesiacov. Od mala vôbec nespinkal a je velmi citlivy na okolie. Kvôli oneskorenému motorickému vývoji sme, ale cvičili vojtovku (vraveli, že mentálne je napred ale motorika nezvláda). Už pred rokom som si, ale začala všímať, že je velmi vnímavý na okolie (niekedy mi pripadá, že má svoj svet), neupredňostnuje ľudí, ale zaujíma sa strašne o okolie a vyžaduje neustále podnety.
(V sociálnej stránke je velmi pozadu, je taký vážný a premýšlavý, nevyhladáva ani deti). Stále mu musím niečo hovoriť ukazovať inak je zle :). Všimla som si, ale že si všetko pamätá. Dokáže rozoznať všetky zvieratká (od papagaja, tukana, surikaty…), automobily, traktory, lietadla, stromy, kvietky… veci okolo nás a dokonca i na čo sa používajú, má velmi bohatú pasivnu slovnu zásobu a všetky predmety sa snaží aj pomenovať hned na prvy krát keď mu to ukážem tak si to pamätá (sice len prvými dvoma písmenkami, zatial nevie zdvojit slabiky).
Je ale strašne opatrný čo sa týká nových vecí a postupne objavuje svet :), ale čo mu poviem všetko si zapamätá.
Je velmi ťažké s ním fungovať, keď napríklad spomeniem nejakú vec alebo osobu a ona tam aktuálne nieje. Pamätá si dokonca, že aj pred mesiacom sme mali v rohu izby balon :).
Je vnímavý aj na zvuky, teraz keď počuje lietadlo povie lie, ked počuje auto povie brm, proste každý zvuk, ktorý počuje už vie aj pomenovat. Mám trošku podozrenie na PAS, ale chcela by som sa opýtať či je možné že bude nadanejšie dieta? Rozhodne nesedí v kúte sám, že by sa hral. Tak by som chcela vedieť či ho mám takto rozvíjať, pretože typické veci čo zaujímajú ostatné deti, tak ho nezaujímaju, ale má rád knižky obrázky a pomenovávanie predmetov alebo čo sa s nimi robí :) dokáže nájsť akúkolvek malú špinku a mi ju ukázať každy detail.
Sme objednaní už i k psychologovi, aby som s nim nejak vedela fungovať pretože je to nárocne.
Ďakujem za odpoveď
Veronika
Dobrý den,
není možné určit, zda by se mohlo jednat o nadané dítě, na to je příliš malý. děti v tomto věku může zaujmout cokoliv a obvykle potřebují v rámci toho zájmu poté co nejvíce podnětů. Bohužel nedisponujeme diagnostickými nástroji, které by to v tomto věku dokázaly přesně určit. Naše testy jsou určené pro děti od pěti let. Doporučuji Vašeho syna podporovat ve všem, co ho zajímá, ale zároveň se ho snažit rozvíjet všestraně.
-- S pozdravem Zuzana Poláková zuzana.polakova@mensa.cz 770 177 926
Dobrý den,
Kam se mohu obrátit pokud mám podezření na ADHD u syna?
Přijde mi velmi inteligentní co se týče matematiky, velmi snadno spočítat příklady na sčítání i odčítání objektů do 10, a to jsou mu čerstvě 3 roky. Ale jeho sociální mezilidské vztahy naopak někdy pokulhávají a hlavně je extrémně hyperaktivní.
Moc děkuji,
Z.H.
Dobrý den
Diagnózu ADHD by měl stanovit dětský psychiatr. Ke spolupráci na vyšetření si může přibrat další odborníky (neurologa, psychologa, učitele).
-- S pozdravem Zuzana Poláková zuzana.polakova@mensa.cz 770 177 926
Dobrý den,máme syna17 měsíců kterého zajímají pouze geometrické tvary U každé dopravní značky se musíme na procházce zastavit.Nevime jak si to vysvětlit.Dekuji
Dobrý den,
děti v tomto věku může zaujmout cokoliv a obvykle potřebují v rámci toho zájmu poté co nejvíce podnětů. Není možné určit, zda by se mohlo jednat o nadané dítě, na to je příliš malý. Mohu doporučit pouze jeho zájem podpořit, komunikací zjistit, proč ho to případně zajímá, co by se chtěl ještě k tomu dozvědět a jinak se ho snažit všestranně rozvíjet. Rozhodně se ale nejedná o nic neobvyklého :-).
S pozdravem
Lucie Měchurová
Dobrý den, chtěla bych se zeptat, zda mohu považovat, ze je naše ditko nadané. Je mu 21 měsíců a bez chyby pozná celou abecedu, malá i velká písmena, barvy i čísla a tvary. Všemu,co se mu řekne, rozumí. Nechce mluvit, sem tam prohodí nějaké jednoduché slovo, ale občas nás překvapí i formulaci jako např. když hrajeme fotbal řekne : Ty jdi támhle. Je velmi nadaný i pohybově, nejvíce miluje fotbal (manžel je bývalý fotbalista a říká ze stran tohoto sportu je opravdu nadaný), opici drahy a plavání atd. Již ví, která ruka je pravá, která levá. Snažíme se ho rozvíjet jak je možné, skládání i puzzle, což mu jde skvěle, ale nevíme jestli děláme vše dostatečně. Je nějaká možnost diagnostikovat, zda patří mezi nadané děti a ještě více ho podpořit ? Např. nějaké kroužky, hry atd ?
Velmi dekuji za odpověď.
Dobrý den,
z toho, co popisujete se velmi pravděpodobně o nadané dítě jedná. Bohužel nedisponujeme diagnostickými nástroji, které by to v tomto věku dokázaly přesně určit. Naše testy jsou určené pro děti od pěti let. Doporučuji Vašeho syna podporovat ve všem, co ho zajímá, ale zároveň se ho snažit rozvíjet všestraně. Nějaké tipy na aktivity a hry máme na našich webových stránkách. Kroužky pro takto malé děti se bohužel téměř nevyskytují, ale mohu Vám například doporučit zúčastnit se nějakého setkání rodičů s nadanými dětmi, které Mensa dvakrát ročně organizuje. Tam je také možno načerpat inspiraci a zkušenosti ostatních rodičů. Nejlbižší bude cca v listopadu, pokud si zakliknete odběr novinek, určitě se k Vám informace dostane včas.
S pozdravem
Lucie Měchurová
Dobrý den,
chci se zeptat na schopnosti svého syna (nyní 25 m). Od 18 m mluvi ve vetach, počítá do 10. To mi ještě přijde "normální ", ale od těch 18 m umel rozpoznat a pojmenovat všechny planety, věděl co he meteorit nebo treba kometa. Nyní ve 2 letech zna celou sluneční soustavu, pojmenuje největší měsíce - Fobos, Deimos, Titan, Ganymedes a vi ke které planetě patří. Rika, které planety jsou tvořeny horninami, které jsou plynne. Pohna meteorit, bolid, komety, jak vznikají hvězdy, galaxie, mlhoviny..Vi, že Slunce ma jádro atd atd. O vesmíru vi opravdu nadramec a me zůstává rozum stát. Měří se u těchto malých dětí IQ ? Nerada bych něco zanedbala, mému okolí se totiž zda, ze je velmi chytrý. Ja sem mírně zdrzenlivejsi, protože pro každou maminku je její dítě jedinečné.
Z těch "normalnejsich" věci umi počítat do 15, pozna některá písmena a všechny barvy. Předem velmi děkuji za odpověď
Dobrý den,
podle toho, co popisujete se může jednat o nadané dítě, nicméně v tomto věku se IQ neměří. Mensa ČR testuje děti až od věku pěti let, některé Pedagogicko-psychologické poradny mohou otestovat dítě od tří let věku, ale vzhledem k vytíženosti to spíše nedělají. V každém případě je dobré takto malé dítě rozvíjet všestranně i v oblastech, které nejsou přímo jeho zájmem, nicméně ho podporovat v tom, co ho zajímá a baví. Bývá to tak, že nadané malé děti chtějí nějaké téma naprosto vyčerpat – Vaše zkušenost se znalostmi vesmíru, a poté se vrhají do dalšího. Moje doporučení je tedy podporovat ve všem, nabízet i jiné aktivity, velmi dobré jsou různé deskové a karetní hry a čas ukáže, zda jde o akcelerovaný vývoj nebo o nadání. Hlavně ať je šťastný ve všem, co dělá.
S pozdravem
Lucie Měchurová
Dobrý den, ráda bych se zeptala na syna, 25 měsíců. Od 18 měsíců mluví ve větách, od 24 měsíců už používá i souvětí, umí vyprávět co dělal krátkými jednoduchými větami, pozná minulost, přítomnost a budoucí čas a umí ho používat, pouze o osbe mluví ve špatné osobe. Velmi se zajímá o knihy a básničky, umí nazpaměť snad všechny co máme doma (asi 8 knih s básničkami a několik s pohadkami) i celé dlouhé pohádky. Umí všechny barvy a zajímá se i o čísla, umí počítat do 12 a začíná čísla i poznávat. Rád maluje, umí poznat tvary jako kruh, čtverec, trojúhelník. Rád se směje a je hodně živý a vyžaduje pozornost. Nevím, zda je to v tomto věku normální, nebo se u něj projevuje nějaký druh nadání? Moc děkuji za odpived
Dobrý den,
v takto raném věku není úplně možné jednoznačně určit, zda se jedná o dítě nadané nebo pouze o akcelerovaný vývoj, kdy je dítě například i díky podnětnému prostředí v některých oblastech oproti vrstevníkům napřed. Nicméně některé oblasti, které zmiňujete (například zájem o čísla, dobrá paměť) bývají typické pro děti, u kterých se v pozdějším věku nadání diagnostikuje. V každém případě je dobré syna podporovat ve všestrannosti, jeho zájmy nebrzdit, i když nebudou standardně odpovídat jeho věku a uvidíte, jak bude jeho vývoj a znalosti a dovednosti postupovat. Některé poradny diagnostikují nadání již od tří let věku, my používáme testy pro děti od pěti let.
S pozdravem
Lucie Měchurová
Dobrý den,
ráda bych se zeptala ohledně svého synka. Nyní je mu 23 měsíců. Zhruba od 16 měsíců jej velmi začala zajímat písmena, v 18 měsících znal celou velkou abecedu. Na písmenka upozorňuje de facto všude. Dělala jsem si legraci, že bude dříve číst než mluvit, protože více povídat začal až zhruba ve 20 měsících. Opakuje vše, co řeknu, poslední dobou velmi často použije slova, která jsem mu říkala dříve. asi od 21 měsíců pozná základních 5 barev, občas se splete. Dotázané objekty určuje bezchybně, dokáže svou hatmatilkou s pár "normálními" slovy vyprávět, co zažil nebo viděl, má dobrou paměť i fantazii. V kresbě zatím čmárá, ale vždy řekne, co to namaloval (většinou auto). Velmi jej zajímají knížky, povídá si u toho, velmi rád bere staršímu bráchovi středoškolské učebnice, ve kterých si vydrží dlouho listovat. Je to velmi aktivní dítě s malou potřebou spánku a vysokou potřebou pozornosti, protože potřebuje pořád vše ukazovat, vysvětlovat a komentovat. Jinak pohybově je šikovný, chodí sám do schodů, snaží se že schodů, je pro každou lumpárnu a velmi dobře chápe legraci, kterou i sám vytváří. Myslíte, že by mohlo jít o nadané dítě, nebo je to běžné?(moje sestra mi tvrdí, že každé 18 měsíční dítě se naučí abecedu, když ho ji budete učit - já neučila, zajímal se a chtěl, abych mu opakovala, co je které písmeno a tím se naučil). Nebo se bude jednat spíše o hyperaktivní dítě, jak dle spánku a potřeby pozornosti soudí pár lidí z okolí? Děkuji za odpověď.
Dobrý den,
v takto raném věku není úplně možné jednoznačně určit, zda se jedná o nadané dítě nebo zda má dítě pouze akcelerovaný vývoj a díky podnětnému prostředí je v některých oblastech oproti vrstevníkům napřed. Nicméně ze své praxe s nadanými dětmi si dovoluji říct, že by se o nadané dítě mohlo jednat, to, co popisujete odpovídá tomu, jak se mnoho nadaných dětí v tomto věku projevovalo. Nejen zájem o písmena, ale i Vámi zmiňovaný smysl pro humor můžou být znaky, kterými se v tomto věku nadané děti projevují. Co se týče malé potřeby spánku a vyžadování pozornosti, to je také častým projevem těchto dětí. Velmi často se nadané děti ocitají v poradnách s nálepkou hyperaktivity nebo poruchy chování, někdy můžou být tyto dvě „výjimečnosti” i spojené. V každém případě jak nadání, tak hyperaktivita se v tomto věku ještě diagnostikovat prakticky nedají. Co se týče tvrzení Vaší sestry, myslím, že je právě rozdíl v tom, zda se něčemu dítě chce učit samo od sebe, nebo zda se někdy příliš motivovaní rodiče snaží jej naučit něčemu, co jeho věku neodpovídá. Mnoho nadaných dětí se stává rannými čtenáři, třeba již ve čtyřech letech a ze zkušenosti vím, že naučit číst čtyřleté dítě, které na to není připravené prakticky nejde. Takže doporučuji nadále podporovat syna ve všech jeho zálibách, zároveň se však snažit o jeho všestranný rozvoj, nabízet mu i aktivity, které jej na první pohled třeba nelákají a uvidíte, jak se bude nadále vyvíjet. A hlavně se nenechte odradit okolím, Vy sama znáte své dítě nejlíp.
Přeji hodně energie a co nejlepší nový rok.
S pozdravem
Lucie Měchurová
Dobrý den,
chtěla jsem se zeptat na syna, který má 2,5 roku. V jednom a půl roce uměl barvy a tvary v češtině i angličtině, ve dvou letech uměl celou abecedu česky i anglicky. V obou jazycích nyní umí počítat do 20, pozná a pojmenuje ale i další čísla. Taky si sám spočítá hračky. Když měl tři autíčka a zeptala jsem ho kolik jich bude mít když mu jedno vezmu, odpověděl že dvě. V depu byly dva autobusy a když jsem se zkusila zeptat, pokud jeden odjede kolik jich tady bude, odpověděl že jeden. Sám od sebe začal vzpomínat jaká hřiště máme v okolí a spočítal je dobře. Pozná o jakou značku auta jde a umí některé dopravní značky. V knížce umí hláskovat slova. Pozná levou a pravou stranu aj. Snažím se syna rozvíjet všestranně, ať se dost hýbe, je s dětmi na hřišti atp. ale je fakt, že ho baví se něco učit a že to už od malička potřebuje. Jeho dovednosti se nám nezdají standardní a tak by nás zajímal Váš názor a rada i ohledně dalšího rozvoje a výběru mateřské školy.
Děkuji a přeji pěkný den.
Dobrý den,
z toho, co popisujete je pravděpodobné, že by se mohlo jednat o nadané dítě. Všestranný rozvoj je určitě správná cesta, stejně tak jako podpora v oblastech, které ho zajímají, jako je například učení nových věcí. Pokud to dítě samo vyžaduje, nelze tomu nijak zabránit. Pokud si chcete případné nadání dítěte potvrdit, existují i poradny, které jsou schopné diagnostikovat nadání zhruba od tří let, společnost Mensa testuje děti od věku pěti let. Co se týče výběru mateřské školy mohu Vám doporučit podívat se na seznam Školek spolupracujících s Mensou zda není nějaká ve vašem okolí. Tyto školky umí s nadanými dětmi pracovat, dokáží je většinou dobře podporovat a rozvíjet. Samozřejmě záleží na konkrétní paní učitelce, samozřejmě ne všechny paní učitelky mají s těmito dětmi zkušenost, ale obecně by taková školka měla být vůči nadanému dítěti vstřícná. Pokud nebudete mít žádnou z těchto školek v dosahu nebo budete uvažovat o nějaké jiné je dobré si zjistit, zda nějakou zkušenost mají nebo jsou alespoň ochotni akceptovat specifika nadaného dítěte a například jej zbytečně nebrzdit nebo nezakazovat nějakou činnost, o kterou má zájem a která není přímo náplní mateřské školy (například čtení, psaní….). Důležité je, aby se dítě ve školce cítilo dobře, chodilo tam rádo a případně tam mělo i nějakého kamaráda, což bývá pro nadané předškoláky většinou problém, jelikož si s vrstevníky moc nerozumí. Přeji Vám i Vašemu synovi, aby se mu ve školce líbilo.
S pozdravem
Dobrý den,
dcera (nyní 33 měsíců) je od miminka velmi vnímavá. Asi v 7 měsících řekla své první slovo - máma (použila sice nesprávný tvar, ale přesně věděla, o koho se jedná a označila mě tak, když jsem přišla do místnosti). Záhy se objevovaly další a další slova. V 1 roce měla poměrně slušnou slovní zásobu - označila všechny příbuzné, napodobovala zvuky asi 30 zvířat, označovala dopravní prostředky, používala základní citoslovce atd. Zhruba v tomto období se hodně začala zajímat o knihy. Od 1,5 roku dává dohromady složité věty a skloňuje. Od 2 let komunikuje v podstatě jako dospělá - používá slova, která leckdy neumí správně používat ani kdejaký dospělák, mluví v složitých souvětích, zná nazpaměť celé knihy básniček a říkaček, ráda si zpívá. V těchto letech se naučila rozlišovat ovál, čtverec, obdélník, trojúhelník a kruh.
Nyní jsem přišla i na to, že odvypráví s pár drobnými chybami dokonce celé dlouhé pohádky. Zamilovala si také ruské a anglické písničky a pohádky. Když si má vybrat, jakou pohádku pustíme, vždycky upřednostní cizojazyčné. Díky tomu občas nahradí nějaké české slovo ruským nebo anglickým. Např. koblížek u ní nikdy není koblížek, ale "kalabok". Občas ji zaslechnu jak si anglicky zpívá: here I am, here I am, how do you do?..." apod. Co se týče barev - zná je, ale občas si nějakou poplete - každopádně s nimi velmi ráda pracuje - pořád chce něco vyrábět, malovat nebo kreslit. Myslím, že je šikovná i v jiných oblastech - např. je poměrně pohybově zdatná. Také její sociální chování je na velmi vysoké úrovni. Rovněž projevování emocí, empatie. Má velký smysl pro humor - neustále si z nás dělá legraci a ráda nás zkouší, jestli i my rodiče máme takové znalosti jako ona.
Zajímal by mě váš názor - zda dcera může být nadaným dítětem? Všichni v okolí, říkají, jak je nadaná a šikovná, i já vím, že je skutečně šikovná, ale přeci jenom my jako rodina budeme vždy hodnotit spíše nekriticky...na druhou stranu mi přijde, že se s některými zdejšími příspěvky maminek nemůžeme rovnat - např. dcera opravdu nezná abecedu ani čísla apod. Jak by to tedy podle vás mohlo být?
Děkuji za odpověď. P. S.
Dobrý den,
z toho, co popisujete je vidět, že je Vaše dcera skutečně velmi vnímavá a šikovná. V tomto věku se může jednat o akcelerovaný vývoj dítěte, zvlášť pokud dítě vyrůstá v podnětném prostředí a je mu nabízena různorodá činnost. Stejně tak se může jednat o nadání, je pravda, že většinou nadané děti se zároveň začínají velmi brzy zajímat o čísla a písmena, nicméně to může teprve přijít, dcera je skutečně ještě malá. Myslím, že je dobré ji nadále podporovat ve všech činnostech, o které projeví zájem, ideální v tomto věku je dítěti nabízet činnosti různorodé. Diagnostikovat případné nadání bych doporučila později, společnost Mensa testuje děti od dovršených pěti let.
S pozdravem
Dobrý den, mám 13měsíčního syna a chtěla bych se zeptat, zda je možné už v tomto věku pozorovat nadání a jak se může projevovat. Snažila jsem se najít, co se považuje za běžné v daném věku, ale třeba pro slovní zásobu se názory lišily. Někdy bylo psáno 2–3 slova, jinde zase 5–20 slov. Syn zvládá asi k 15 více či méně srozumitelným slovům. Ne vždy to jsou celá slova, někdy se jedná pouze o dvě písmena, ale je jasné, co tím myslí. Zaručeně ví, kde mám korále, přesto, že je momentálně nenosím. Při hře se dost často hodně soustředí. Třeba když skládá kelímky, přelívá vodu, nebo vkládá tvary. Tvary jsou obtížnější, ale většinou mu to jde. Asi nikdy sem si nevšimla, ze by se přestal zajímat o schovanou hračku, tedy pokud ji chce, tak ji taky hledá a uz minimálně měsíc taky sám schovává a následně opět hledá. Moc rád si prohlíží knížky, hlavně leporelo se zvířaty, u kterého si pořád brblá. Taky si moc rád hraje s o hodně staršími dětmi (ale možná to je tím, že mu neberou všechno z ruky). Děkuji za odpověď, M. J.
Dobrý den,
pokud se dítě v tomto věku projevuje jinak než vrstevníci, není možné zcela určit, zda se jedná o akceleraci vývoje či nadání. Každé dítě je jiné a projevy opravdu mohou být různé včetně toho, kolik slov umí či jak dlouho se dokáže soustředit. Některé projevy nadání se mohou objevit i v tomto věku, ale skutečně se může jednat pouze o akcelerovaný vývoj oproti vrstevníkům. Doporučuji Vašeho syna podporovat ve všem, co ho zaujme, poskytnout mu podnětné prostředí a vybírat hry vhodné k rozvoji všech oblastí. Zároveň je nutné dbát na to, aby dítě nebylo přetíženo. Zda se skutečně jedná o nadání ukáže teprve čas a případné pozdější odborné vyšetření či testování.
S pozdravem
Dobrý den, měla bych dotaz. Synovi je 24 měsíců a zná celou abecedu velkých písmen absolutně bez chyby. Bezchybně zná čísla 0–9, ale někdy pozná i 10, 20, 50. Věci přirovnává ke tvarům, spolehlivě pozná čtverec, obdélník, trojúhelník, ovál, kruh.
Od 18 měsíců poznal bezchybně barvy – nejen základní, ale i ostatní, jako je např. stříbrná, oranžová, růžová, fialová atd.
Dnes zná všechny druhy aut, nejen Škoda či Ford, ale i takové, co u nás nejezdí nebo jen velmi málo (například dodávku Iveco atd). Už ho ani nekontroluji, protože se nesplete. U některých značek aut rozpozná modely - Favorit, Fabia, Octavia, Twingo, Megan, Focus atd... nemá cenu to zde vše jmenovat – zde udělá občas chybu. I tak se mi to zdá neuvěřitelné. Zajímal by mě prosím Váš názor, zda je to běžnější jev, či ne.
Jiné věci než auta a písmena ho moc nezajímají. Například básničku nezná žádnou.
Děkuji za jakýkoliv komentář, V. S.
Dobrý den,
z toho, co popisujete je velmi pravděpodobné, že Váš syn je nadané dítě. Určitě tyto věci nejsou běžnou normou, naopak se podobné projevy velmi často objevují u dětí, které jsou v pozdějším věku identifikované jako mimořádně nadané. Děti v takto raném věku se ale na nadání netestují, první testování provádějí někteří psychologové ve věku od 3 let. Určitě je dobré dítě v jeho zájmu podporovat, nicméně v tomto věku je také dobré dbát na jeho všeobecný rozvoj, podporovat i ty oblasti, které by si třeba sám nevybral, nabízet mu různé činnosti. Ze zkušenosti s nadanými dětmi je velmi pravděpodobné, že většina činností, které budete chtít dělat, opět sklouzne k číslům, písmenům atd., ale i tak je důležité jiné činnosti nabízet. Pro rozvoj takto malého dítěte bych Vám doporučila metodu NTC Learning, také se můžete zúčastnit v budoucnu některého z našich setkání členů a příznivců Dětské Mensy. Tento program doporučujeme pro rodiny s dětmi od čtyř let, ale občas s námi jezdí i rodiny s mladšími dětmi, alespoň pro získání dalších informací.
Dobrý den, dcera má 23 měsíců. Slýchám kolem sebe, že je šikovná a že nemám zanedbat její rozvoj. Ale co víc pro ni mohu udělat? Je vůbec nadanější, jak mi okolí tvrdí? I když jsem matka a je pro mě dcera nejkrásnější, nejlepší atd., snažím se mít nadhled a nepřechválit ji. Od roka je bez plen od roku a půl i na noc. V půl roce dělala paci paci a jiné dětské hry tohoto typu. V roce spojovala slova, teď ve 23 měsících se snaží počítat, ptá se na písmena, říká básničku jednu celou a u ostatních část. U knížky vydrží dlouho. V televizi už asi v 19 měsících poznala emoce a byla a je empatická. S některými postavami z pohádek i pláče. Teď ve 23 měsících dokáže velmi dobře vysvětlit co se děje, popsat situaci co se ji nelíbí či nelíbilo, co dělala pred pár dny a podobně. Jak více ji podpořit, aby se rozvíjela a nenudila? Děkuji, J. S.
Dobrý den, dovednosti, které popisujete nejsou v takovém rozsahu pro uvedený věk obvyklé, nelze tak vyloučit, že se skutečně jedná o vysokou disponovanost. V tuto chvíli však nelze říci, zda je způsobena akcelerací schopností oproti vrstevníkům nebo mimořádným nadáním v kognitivní oblasti. Obojí je však třeba podporovat, nejlépe podnětným prostředím, výběrem vhodných her a rozvojem zájmů. Pokud budete zvažovat docházku do MŠ, doporučuji podívat se, zda ve Vašem okolí není školka spolupracují s Mensou nebo pracující s programem NTC Learning. Na našich stránkách najdete i příklady vhodných her pro nejmenší, podporující myšlení a kreativitu. Z dětských stavebnic tomu odpovídá nejlépe sada dřevěných kostek „Kappla”. Nebojte se písmen ani číslic, dítě je vnímá jako symbol, stejně jako jakýkoliv jiný obrázek. Postupně se je učí pojmenovat a následně využít pro svoji „hru”. Dcerka si sama zvolí tempo, ve kterém chce získávat nové informace, nebojte se přetížení. Pokud budete odpovídat na její otázky, budete uspokojovat její rozumovou potřebu. Pozor na informace, které dítě nepožaduje, ale my je tak nějak sami podsouváme (v domění, že obohacujeme), ty už mohou být skutečně navíc (a chuť příště se zeptat se tak může snižovat).
Více námětů můžete získat např. na setkání rodin s nadanými dětmi, kde si rodiče vzájemně sdílí své zkušenosti. Můžete si zde vyzkoušet i různé hry, bude se vám pak jistě lépe vybírat, kterou si domů pořídit. Další informace získáte i v doporučené literatuře pro rodiče.
Dobrý den,
prosím Vás o zprávu, jakým způsobem lze pracovat s nadanými dětmi, jimž ještě nebylo 5 let. Mám vnučku 2,5 roku, umí celou abecedu, sčítá, skládá puzzle o 70 dílcích apod. Existují nějaké aktivity, kluby či kroužky věnující se rozvoji takto malých dětí? Děkuji, L.S.
Dobrý den,
bohužel aktivit zaměřených na takto malé nadané děti mnoho není. V tomto věku je to o motivujícím a inspirativním prostředí doma, případně lze nalézt vhodnou školku (z důvodu věku spíš soukromou), kde se rozvojem nadaných dětí zabývají. Mensa ČR pořádá pro tento věk kurzy NTC Learning metody určené pro pedagogy předškolních zařízení v rámci kterých nabízíme i přednášky pro veřejnost, kde se rodiče (i prarodiče) mohou dozvědět, jak správně rozvíjet své dítě v domácím prostředí. Určitě bych Vám doporučila nějaké jednodušší deskové hry (pokud je vnučka takto šikovná, je možné brát v potaz i hry určené dětem ve věku cca 5–6 let), také jsou dobré různé pracovní listy, které se dají i doma vytvářet podle aktuálního zájmu dítěte. Soustředila bych se i na její všestranný rozvoj, nadané děti mívají problémy s motorikou, grafomotorikou, kterou je potřeba také rozvíjet.
S pozdravem
Dobrý den,
syn (2 roky, 2 měsíce) miluje knihy, číst po nás začal vyžadovat již před 1. rokem. Vydrží poslouchat snad hodiny. Čtení si vždy vynucoval. Zajímají ho kdejaké knihy, vč. knih o fotografování.
Brzo se začal zajímat o písmenka. Nyní umí většinu velkých písmen abecedy (občas dělá chyby a nerozeznává písmena s háčky). Při procházce venku se občas zaměří na nějaký nadpis a říká písmena, která zná. Také občas luští písmena, která má některý člen rodiny na tričku. Číst neumí.
Už před 2. rokem jsem zjistila, že zná nazpaměť asi 100 krátkých dětských básniček, které buď sám odříká, nebo já řeknu jednu sloku a on tu další atd. Básničky si říká prakticky pořád. Vykládá si je i při hraní, ať už jejich úryvky nebo celé krátké texty. V současnosti tipuji, že takto zná na 200–300 různých básniček, které umí doplňovat.
Pamatuje si také texty neveršované. Např. jsem mu čítávala dětskou knihu o 130 stranách a jednou jsem vynechala slova napříč celou knihou, on je z 90 % správně doplnil (přitom je nešlo vždy jen vyvodit z obsahu, musel si je skutečně pamatovat).
Pokud se soustředí a zaujme ho naše povídání, video nebo obrázky, dokáže si pěkně zapamatovat, co kde viděl. Takto se např. jen z vyprávění a ukázky fotografií z dovolené zapamatoval, že Eiffelova věž je v Paříži a Paříž je hlavní město Francie. Nebo že pyramidy jsou v Egyptě.
Také byla doba, kdy ho zajímaly geometrické tvary, které se naučil. Při návštěvě obřího herního centra poté místo aby se věnoval prolízadlům, pátral po koberci a oděvu animátorky a ukazoval ovály a kruhy (atrakce ho absolutně nezajímaly).
Někdy přirovnává věci k jiným. Např. nás přitáhl k výloze s čepicemi, ukázal na barevnou bambulku čepice a povídá „vypadá jako pestík kytičky“. Nebo ukazuje na zakončení držadel houpacího koníka (v herním centru) a říká „vypadá jako větrák“ (trefné přirovnání). Nebo si při jídle roztrhá chleba na kousky a říká „připomíná koníka“, „vypadá jako auto“.
Umí (s chybami) vyjmenovat čísla do 20 a někdy má tendence počítat věci na obrázcích (např. kolik šroubků je rozházených na obrázku) - to se mu ale nedaří.
ALE:
Chová se velmi dětsky. Netvoří dlouhé věty a často je mu špatně rozumět. Častokrát mluví jen jednoslovně. Např. „nebaví“ a jde pryč. Před 2 měsíci uměl pozornost udržet lépe než dnes. Absolutně nezvládá sebeobsluhu. Někdy si plete naprosto základní věci, jako např. špička a pata na noze. Od 1,5 roku je v období vzdoru.
Nezajímají ho žádné „sofistikované“ hry, vystačí si víčky od lahví, které si skládá do sebe. Pak např. řekne, že mu to „připomíná raketu“ nebo Eiffelovku. Např. na plastelínu si nechce ani sáhnout.
Poslední asi 1 měsíc je velmi roztěkaný, špatně se soustředí, nic moc ho nebaví. Přijde mi, že ztrácí zájem o nové věci, neptá se „proč“ atd. Perfekcionistické chování u něj také nepozoruji, stačí mu, když věci zná aspoň „nějak“, nemá snahu umět je „perfektně“.
Je možné, že je syn nadaný?
Děkuji, L.V.
Dobrý den, Vámi popisované projevy syna skutečně naznačují na aktuálně akcelerovaný rozvoj rozumových dovedností. Znamená to, že aktuální projevy se mohou odlišovat od projevů vrstevníků. Rozdíl ve vývoji (něco je nadprůměrné a něco ještě nedokáže) bývá pro nadané děti příznačný. Pouze specializované vyšetření - a hlavně čas - ukáže, zda se jedná o dočasný náskok (akceleraci) nebo mimořádné nadání. V daném věku je však důležité nejen vhodné podněty nabízet, ale i „chránit“ ještě nezralý nervový systém před přetížením.
I když existují testy nadání pro takto malé děti, není u nás tolik psychologů, kteří by s danou věkovou kategorií dětí pracovali. Z tohoto důvodu Vám doporučuji využít možnosti aktivit Mensy pořádaných pro rodiče s dětmi, kde se potkáte jak s odborníky, tak i s rodiči, kteří společně sdílejí zkušenosti s výchovou nadaných dětí. Pozorování chování a hry dítěte ve skupině podobných dětí, např. v rámci setkání členů a příznivců Dětské Mensy, je pro daný věk nejlepší. Další tipy pro správný rozvoj syna můžete získat na semináři pro rodiče k metodě Mensa NTC Learning.