Již zodpovězené dotazy - kategorie:
Obecný
- ADHD
- autismus, PAS
- campy (pobytové, příměstské)
- členství v Mense
- finanční podpora
- Hejného metoda
- individuální vzdělávací plán
- jak vybrat ZŠ
- klub nadaných dětí
- Logická olympiáda
- matematický talent
- Mensa NTC Learning
- nezapadnutí do kolektivu
- pracovní listy
- problémy ve škole
- škola spolupracující s Mensou
- školka spolupracující s Mensou
- testování IQ
Rodič
- adolescent (15–20 let)
- batole (1–3 roky)
- Mensa gymnázium
- mladší školní věk (6–11 let)
- předškolní věk (3–6 let)
- starší školní věk (11–15 let)
Učitel
Zeptejte se nás
Chtěli byste se nás na něco zeptat a nevíte, na koho přesně se obrátit? Pošlete nám svůj dotaz prostřednictvím níže uvedeného formuláře. Na Vaše dotazy odpovídají členové Mensy Česko (seřazeno abecedně podle příjmení):
Tomáš Blumenstein |
Magdalena Čavojská |
Petr Čavojský |
Hana Kalusová |
Petr Mazal |
Lucie Měchurová |
Zuzana Poláková |
Jarka Marčeková |
Předem Vás však upozorňujeme, že všichni výše uvedení lidé se Mense Česko věnují jako dobrovolníci ve svém volném čase. Může tedy trvat poměrně dlouho, než se dočkáte odpovědi na svou otázku. Než nám svůj dotaz pošlete, prosím podívejte se do již zodpověděných dotazů, které jsme pro přehlednost roztřídili podle témat i podle věku dítěte. Možná právě tam na svou otázku najdete odpověď.
Štítek: starší školní věk (11–15 let)
Dobrý den, syn (12 let) od malička hodně přemýšlí a ve třídě byl vždy napřed. Od letošního roku chodí do třídy pro děti nadané na matematiku. Konečně dostává jeho mozek více "zabrat" a i když se mu v matematice zhoršil průměr, určitě mu změna velmi prospěla (sám se cítí v nové škole výborně a je výrazně spokojenější). Gymnázium jsme z důvodu dyslexie a doporučení třídního učitele nevolili.
A konečně se dostávám k dotazu, řešili jsme opakovaně i v PPP - syn má problém usnout a usíná až vyčerpáním. Vzhledem k náročnější škole je už nevyspalé dítě problém. Sám si stěžuje, že má v hlavě tolik myšlenek, že je nedokáže "vypnout".
Zkoušeli jsme ho unavit, zkusili jsme naprostý klid v pokoji (spí s mladší sestrou, ale vyšla nám vstříc), zkusili jsme po osmé hodině naprosto vyřadit mobil, počítač i TV. Přesto pravidelně usíná mezi desátou - jedenáctou hodinou. Vstává v šest.
Existuje nějaký trik jak "vypnout" alespoň večer hlavu, aby si opravdu odpočinul? O víkendu ho necháváme přispat, ale všední dny jsou problém.
Děkuji za jakýkoliv tip.
S pozdravem
Böhmová
Dobrý den,
bohužel nejsem schopna Vám v tomto poradit, napadá mě snad jen nějaká aktivita třeba v rámci Midnfulness od Moniky Stehlíkové, která se tomuto tématu a nadaným dětem věnuje.
S pozdravem
Lucie Měchurová
Dobrý den,
v PPP byla dcera ve 3. třídě označena za mimořádně nadanou po všech směrech. Nyní v 7. třídě (snad je to pubertou?) odmítá účast na jakékoliv školní olympiádě a to ze strachu, že nebude první. Případně zas tuší, že by mohla být první a nechce postoupit třeba do okresního kola.
Učitelka z matematiky ji vždy nějak udolat dokázala, nyní už to nezkouší. Je dobré ji nyní dát klid? Já si zas říkám, že olympiády se jí budou hodit do přihlášky na SŠ.
Děkuji
Dobrý den,
respektovala bych, jak to aktuálně dcera cítí. Nemá cenu jí do soutěží příliš nutit, pokud bude sama chtít a bude mít pocit, že je to pro ní spíše radost, určitě se k tomu vrátí. Strach ze zklamání, samozřejmě subjektivní, protože není nutné, aby byla vždy první, může být opravdu stresujícím faktorem a osobně bych to nelámala přes koleno. Chápu, že se za tyto soutěže přidělují body při přijímacím řízení, můžete jí to zkusit takto vysvětlit s tím, že jí pomůže i jiné než první umístění k tomu, aby se dostala na vybranou školu. Na druhou stranu těch bodů navíc není až tolik, aby to bylo nezbytné – věřím, že když si dobře poradí s přijímačkami, bude jí to stačit.
S pozdravem
Lucie Měchurová
Dobrý den, od malička byl můj syn velmi zvídavé dítě. V mateřské školce jsme museli řešit jeho šikanování, přestup na další mateřskou školu v dalším roce jsme opět řešili to samé.Naznačili nám tehdy, že není moc chytrý. Začal se měnit.Na ZŠ sice nebyl šikanován, i když nosil samé jedničky, školu zcela nenáviděl,ale učitelka mu podle jeho slov nevadila, začal hrát hry (strategické),občas dělal scény, že nechtěl dělat domácí úkoly.Pocházíme z malé vesnice, kroužek juda ho nebavil, kroužek počítačů také ne. Když nebyl problémový, moc jsme to bohužel neřešili.Navíc jsme měli radost, že nosí samé jedničky, když podle učitelek v mateřské nebyl moc chytrý. V páté třídě se změnila učitelka, na více učitelů a situace se ve škole zcela vyhrotila. K našemu překvapení nám dali nůž na krk, že musí "vypadnout"ideálně na osmileté gymnázium, kam prostě nechtěl a ani jsme neměli tušení, že by jako měl.Začali jsme navštěvovat psychologa, ale neuměl nám skoro nic říci, ani pomoci, protože syn s ním prostě nekomunikoval.Nakonec jsme syna přemluvili, protože jsme moc neviděli šancí, jak to řešit se školou (prostě ho tam nechtěli a asi mu to dávali sežrat, i když i on se najednou začal chovat také strašně)a na jinou ZŠ nechtěl.Přestupem na gymnázium se trochu zlepšil,ale i tak školu nemá rád.Ve škole ho nic nebaví, vůbec se neučí, přesto školu v pohodě zvládá.Před rokem nám bylo nabídnuto IQ test, a z něho vyšlo IQ 149.Do mensy nicméně ani náhodou nechtěl.K psychologovi chodit odmítá,že nemá žádný problém. Nevím, kde jsme udělali chybu, asi je nadané dítě, jenom svůj potenciál využívá na strategické hry asi. Vlastně netuším jak ho nadchnout pro něco jiného, cokoliv se týká nějakého učení - i jako zájmové, tak zcela nenávidí.Všude se píše, že nadané děti jsou zvídavé,ale on tomu vůbec neodpovídá, tedy jenom, když byl malý.Domnívám se, že byl vychováván láskyplnně, nicméně poté co začal navštěvovat ZŠ se nám zcela přestal svěřovat(mám pocit,že jsme ho asi nějak zradili, ale prostě nebyl problémový do 4. třídy), často se snažil nám přerůst přes hlavu,nikdy nechtěl s ničím pomoci.Ale to jsme brali, že je trochu tvrdohlavý. Jeho první věta zněla. Nechci - sám. Nevíte jak to máme řešit? Proč tak nenávidí učení?
Dobrý den,
Váš syn je evidentně absolutně demotivován školním prostředím a bohužel je ve věku, kdy nastupující pubertou i u běžných vrstevníků narůstá trochu revolta vůči tomu, co by měli, vůči autoritám atd… Je to poměrně těžké odhadnout, zda to přejde nebo by bylo lepší vyhledat skutečně odbornou pomoc psychologa. Ideální by bylo objevit něco, co by ho skutečně bavilo, ale je velmi pravděpodobné, že jsou to aktuálně pouze hry na počítači. Pokud odmítá jakoukoliv zájmovou činnost, ve které by si mohl najít podobné kamarády a trávit čas smysluplněji, nedokáži Vám toho moc víc poradit. Snad mě jen napadá, pokud by měl nějaký specifický zájem o nějaký obor, zkusit třeba on-line kurzy Centra pro talentovanou mládež, které ač jsou na počítači jsou velmi přínosné a mohly by ho zaujmout. Ale spíše bych doporučila, pokud si skutečně jako rodiče s ním nevíte rady a máte pocit, že je situace neúnosná, vyhledat nějakého odborníka.
S pozdravem
Lucie Měchurová
Vážení ,
dovoluji si obrátit se na Vás s prosbou o radu/doporučení, které se týká možnosti částečné individuální výuky, nebo doporučení nejlepšího možného vzdělávacího postupu .
Mám 14 letého syna, který je žákem osmiletého gymnázia - končí tercii (8.třída). Až do lockdownu byl jeho školní vývoj bez pozoruhodností (z mého pohledu). Četl a počítal již v předškolním věku, ale při pobytu v "obyčejné" škole nijak významně netrpěl díky osvíceným učitelům, kteří mu zadávali práci navíc, jedničkář, začlenění do kolektivu bylo v pořádku. Dále bez potíží osmileté gymnázium, vysvědčení vždy samé 1. Až do dlouhého lockdownu "nevybočoval" nijak z řady a byl celkem spokojený. V období domácí výuky měl jeho slovy "až příliš moc času přemýšlet", nadchnul se pro ekonomii a asi rok a půl se intenzivně zabývá ekonomií. Tráví tím veškerý svůj čas, je absolutně zapálený a "motivovaný" a za tento nedlouhý čas dokázal sám mnoho nastudovat a pochopit,natáčí a vydává vzdělávací videa pro veřejnost, píše články, píše svoji knihu, navštěvuje ekonomické akce, diskutuje s ekonomy, dostal se do krajského kola ekonomické olympiády ve vyšší věkové kategorii než je jeho a nyní získal ve finále 2.místo v ekonomické olympiádě ve svojí kategorii. Cítí se v této oblasti jako doma a škola jde úplně bokem, "zdržuje ho", nezajímá a je nešťastný, že ho obírá o jeho drahocenný čas, který by mohl "alokovat efektivně" - studiem dle svého výběru. Vidí, jak je efektivní studium a kam se sám dostal, když má vnitřní motivaci, kdežto ostatní ho jen zdržuje. Ve škole nyní vyloženě trpí. Já i manžel vnímáme důležitost všeobecného vzdělání a rozhledu, sami jsem si prošli všemi stupni vzdělání, což synovi sdělujeme, ale je to bez efektu, stejně tak dětský psycholog byl bez efektu - její rady, že by se syn měl zařadit mezi ostatní syn vůbec neakceptuje. Děti mají v mnohém pravdu, doba se mění velmi rychle, rychleji než se může přizpůsobit školství a vidím zde mnoho nedostatků. Což je škoda pro výjimečné děti i pro celou společnost - talenty se málo podporují, spíše se jim házejí klacky pod nohy. Jako nejlepší možnost pro syna bych viděla výběr předmětů, ve kterých se dítě chce zdokonalovat a ostatní předměty by pro něj mohli být na jednodušším levelu, nejlépe s možností domácí přípravy, která by pro něj byla efektivnější a časově méně náročná než docházet do školy, kde bohužel stejně neposlouchá. Nechci udusit jeho nadšení jen proto, aby byl průměrným žákem v zastaralém vzdělávacím systému. Mohli byste nám, prosím, poradit jaké máme možnosti?
Děkuji.
S pozdravem
Drábková
Dobrý den,
předem se omlouvám za prodlevu v odpovědi, ale Váš dotaz trochu zapadl v návalu pošty. Naprosto chápu Váš problém a bohužel to bývá obvyklý problém nadaných dětí. Existují gymnázia, kde dokáží individualitu dítěte zohlednit a v předmětech, které jsou jeho zájmem jej podpořit, naopak u těch, které jsou pro něho spíše okrajové vyžadovat pouze nutné znalosti. Bohužel ale ne všechny školy toto dokáží. Dá se samozřejmě kontaktovat Pedagogicko psychologická poradna, kde by syna vyšetřili a mohli doporučit individuální vzdělávací plán, ale zase záleží na konkrétní škole a učitelích, zda jej budou respektovat. Bohužel více vám v rámci povinné školní docházky poradit nedokážu.
Aktuálně si Vám dovoluji pouze předat zkušenost s projektem Centra pro talentovanou mládež, kteří nabízejí studentům možnost online studovat v anglickém jazyce obory, které je zajímají. Některé české školy dokonce zkoušky z tohoto programu uznávají jako maturitu. Podívejte se na to, věřím, že by si Váš syn mohl vybrat ke studiu něco, co jej bude naplňovat.
S pozdravem
Lucie Měchurová
Dobrý den,
obracím se na Vás s prosbou, jak a kde správně motivovat dítě zapálené do fyziky.
Syn je nadšený pro vědu a techniku v jakékoliv formě, momentálně má období elektroniky a nukleární fyziky, je mu 13 let.
V jeho jedenácti letech jsme pořídili 3D tiskárnu, aby si mohl tisknout různé součástky, sám ji ovládá a jednotlivé výtisky si v programech připravuje. V této době jej bavila robotika a mechanika, jakoukoli věc či hračku se strojkem rozložil a vytvářel si vlastní projekty - z autíčka na dálkové ovládání sestavil odklápěcí štít s rouškou, z jiného přístroj na cukrovou vatu nebo vznášedlo. Postupně jej začaly zajímat vlastnosti jednotlivých materiálů a ve dvanácti letech, jsme místo lega, kupovali aceton, líh, kahan, zkumavky a stačený vzduch. Nejoblíbenější pokusy byly s kapalným dusíkem.
Již asi půl roku ho naprosto pohltily elektrické výboje, bezdrátový přenos energie a jiné pokusy s elektrickým proudem. Inspiroval se Nikola Teslou, sám si sestavil Teslův transformátor - naprosto funkční, včetně prezentace o jednotlivých částech a funkci. Paní učitelka fyziky mu dala šanci předvést jej v celé kráse a síle žákům devátých tříd, jelikož toto učivo právě probírali, byla to pro syna obrovská výzva, odměna i zkušenost.
Maty je aktuálně v sedmé třídě, je ale evidentní, že jeho zájmy se ubírají fyzikálním směrem. Začala jsem tedy pátrat po nějaké zájmové aktivitě, která by syna v této oblasti posunula a motivovala, upřímně řečeno my už mu doma příliš nerozumíme, jen od nás neustále slyší, jak je to nebezpečné, odpovídá nám slovy: "vědu nezastavíš".
Dnes mi ukazoval prezentaci, na které aktuálně pracuje - téma: Jaderná fúze a tokamak......
Velmi Vás žádám o radu, podněty, nápady, kam bychom se mohli obrátit, kde jeho zájem rozvíjet dál - soutěže, přednášky, kroužky.
Jsme z Tišnova, jednorázově jsem schopni dojet kamkoli, pravidelně ideální Brno a okolí.
Děkuji za odpověď i čas strávený nad čtením a rozmýšlením o našem "problému," přeji krásné jarní dny Pavlína Synková.
Dobrý den,
z toho, co popisujete je opravdu znát, že je Váš syn v tomto oboru jistě nadaný a nadprůměrný. Bohužel mnoho aktivit, které by byly pro nadané děti na druhém stupni není a specializovaný kroužek fyziky jsem nikde také neobjevila. Je dobře, že mu dává příležitost paní učitelka ve škole, určitě by se toho dalo využít a poprosit jí, zda by se synovi nedokázala věnovat individuálně. Dále mne napadá zkusit navázat kontakt s nějakou střední nebo vysokou školou zaměřenou tímto směrem, zda by se třeba nenašel nějaký student, který by se Vašemu synovi mohl občas věnovat a jeho zkoumání podporovat a rozšiřovat obzory. Pokud jsou děti takto specializované je bohužel těžké najít jim adekvátní podporu. Co mohu určitě doporučit je Centrum pro talentovanou mládež, které nabízí pro děti od druhého stupně ZŠ specializované kurzy ve spolupráci se zahraničními univerzitami. Celý program je on-line, v angličtině a pro nadané děti velmi vhodný. Podívejte se na jejich nabídku, aktuálně probíhá zápis na další školní rok.
Je mi líto, že Vám nemohu poradit více, ale aktuálně skutečně o ničem jiném nevím a žádnou jinou informaci jsem já ani mnou oslovení lidé nenašli. Pokud bychom něco vhodného pro Vašeho syna objevili, ještě Vám dám vědět.
S pozdravem
Lucie Měchurová
Dobrý den,
mám dvanáctiletého syna, kterému byla v roce 2014 v PPP diagnostikována vývojová porucha učení při výrazně nerovnoměrném rozložení rozumových schopností. Oblast pojmového myšlení byla v superiorním pásmu (144), ale oblast názorového myšlení podprůměrná (81). Oslabení je v prostorovém i numerickém faktoru matem. schopností, v oblasti vizuomotoriky, jemné i hrubé motoriky, i v prostorové orientaci. V současnosti syn studuje 2. rokem na víceletém gymnáziu, loni se v rámci školy zúčastnil zeměpisné olympiády, kde vyhrál okresní i krajské kolo a na celostátním nesoutěžním soustředění byl oceněn mezi třemi nejlepšími. Na nedávném kontrolním vyšetření v PPP nám speciální pedagog doporučil podporovat činnosti, ve kterých by syn mohl být velmi úspěšný (olympiády) a také navázat kontakt s Mensou. Obracím se tedy na vás s prosbou o poskytnutí informace, zda existují nějaké možnosti víkendových i prázdninových aktivit, pobytů či soustředění pro takto jednostranně nadané děti. Syn se velmi zajímá o zeměpis, historii, sociologii, religionistiku, statistiku,.... Děkuji za odpověď. P.M.
Dobrý den,
Mensa pořádá pro děti různé tipy aktivit, které svým pojetím přispívají k rozvoji jejich zájmové orientace. Doporučuji Vám sledovat stránky deti.mensa.cz, kde je již v nyní v sekci Pobytové campy vypsána akce „Prázdniny s Logickou olympiádou aneb tak trochu jiný tábor“. Další aktivity jsou průběžně zveřejňovány v sekci Příměstské campy a Setkání členů a příznivců Dětské Mensy.
Zájmy Vašeho syna můžete rozvíjet i prostřednictvím programu Talnet, který je určen nadaným dětem se zvýšeným zájmem pro určitou oblast (např. je zde velmi dobře zpracovaný program Geografie). Celý program je veden formou e-learningu, takže děti „studují“ doma, na svém PC, v době, kterou jim jejich časový rozvrh umožňuje. Lektory jednotlivých kurzů jsou kvalifikovaní pedagové ze středních a vysokých škol. Program je určen pro děti od 14 let, ale zapojují se i děti mladší - důležitý je jejich zájem o obor a motivace pro nové činnosti. V tomto období se začínají rozbíhat nové kurzy (semestry).
Dobrý den. Mám tu takový velmi tvrdý oříšek. má jedenáctiletá dcera je velmi, dovoluji si říct, že opravdu velmi chytrá. Paní učitelka ji dává práci navíc, neb by se ve škole nudila, účastní se všelijakých soutěží od matematických až po jazykové. Strašně moc ráda čte, přečte cca 20 knih za jeden měsíc. Ze školy nosí samé jedničky, její nejhorší známka byla pokud vím, trojka. Ovšem, celkem dosti zapomíná. Lucie hodně času tráví u počítače, možná toto je důsledkem zapomínání domácích úkolů, pomůcek a podobně. Teď se však dostanu k jádru věci. Jak už jsem zmiňovala, Lucie ráda čte, baví jí matematika, čeština a cizí jazyky. Nedokáže vám však nic přečíst nahlas - to se pak zadrhává, koktá, přeskakuje řádky i slova. Také se jí někdy stane, že zapomene, co dané slovo znamená. Jednou, když dělala domácí úkol z geometrie, se mě přišla do kuchyně zeptat: „Mamí, co je to obdélník?“ myslela jsem, že si dělá legraci, a tak jsem jen mávla rukou. Lucka se zeptala znovu, a já jí odpověděla, že to snad ví sama (v televizi mi běžela Ulice). Následující den přišla Lucie s poznámkou v žákovské: „Neplní domácí úkoly.“ Také jí dělá problém vypočítat příklad, který je napsaný jiným než obvyklým způsobem (obvyklý způsob: 1+1, 1+2 apod.) Paní učitelky si někdy vymýšlí, že dají třeba číslo sedm, a kolem něj napíší čísla od 1 do 10 pak na ně jednotlivě ukazuje a děti počítají: 7.5, 7.9 atd. - takový příklad Lucie počítá 2 minuty. Je to zvláštní, a já tomu nerozumím. Nedávno se mě Lucie zeptala, jestli by mohla být dyslektik, já odpověděla, že to určitě ne. Jenže mi to začíná vrtat hlavou. Máte s tím nějakou zkušenost? Mohla by být má dcera dyslektik?
Dobrý den, nadání dcerky si uvědomujete, paní učitelka je vstřícná a ochotná. A to jsou ty nejlepší prostředky, jak celou situaci zvládnout. Ve svém příspěvku jste však sama vypíchla pravděpodobnou příčinu problému, a jako speciální pedagog si troufám říci, že dyslexie to určitě nebude, Jak sama uvádíte, vaší dceři je 11 let. Je v období puberty, která s každým pěkně zamává. Její organismus se mění a musí reagovat na množství podnětů a informací, které se na něj valí. Píšete, že je zvídavá a dobrá čtenářka (až 20 knih měsíčně) přijímá tedy denně velké množství informací, které musí vstřebat, zpracovat a uchovat pro budoucnost. Pravděpodbně však její CNS není ještě natolik zralá, aby toto obrovské množství podnětů přijala a uchovala. Tělo se tak začíná bránit a „upouštět“. U mimořádně nadaných to není nic výjimečného. Musí se naučit přijímané informace selektovat, postatné schovat a nepodstatné zapomenout. A to je pro všechny z nich ta nejtěžší disciplína. Problém s prvotně naučenými vzorci (např. příklady) a nižší schopnost přecházet na jiné může u dívek souviset s určitým perfekcionismem, ale to již spekuluji. Doporučuji Vám obrátit se na kvalitnho dětského neurologa a společně s ním zvážit dočasnou podporu CNS medikací - nelekněte se - pomocí vitamínových preparátů určených na podporu zrání CNS. Rovněž doporučuji vyšetření u dětského klinického psychologa, který s Vámi probere možnou úpravu režimu s ohledem na školní výkony. Přeji Vám šťastnou ruku při výběru odborníků a odvahu vše společně překonat.