Gymnázium Dr. Josefa Pekaře, Mladá Boleslav
Redaktoři
- Mgr. Dana Patočková
TIP PRO RODIČE
Mohlo by Vás zajímat:Gymnázium Dr. Josefa Pekaře je škola s více než třísetletou tradicí. V osmi třídách osmiletého a ve dvanácti třídách čtyřletého gymnázia každoročně studuje bezmála 600 studentů. Na škole pracuje 50 pedagogů. Součástí školy je školní poradenské pracoviště (ŠPP), tvořené plně kvalifikovanými poradenskými pracovníky: výchovnou a kariérovou poradkyní, školní metodičkou prevence a nově také školní psycholožkou. Škola nabízí všeobecné vzdělání studentům z celého regionu, podporuje studenty různého nadání (sportovní, umělecké i intelektuální), zároveň se snaží nabízet pomocnou ruku i žákům se speciálními vzdělávacími potřebami či dvojí výjimečností.
Na Gymnáziu Dr. J. Pekaře pokračoval také v uplynulém školním roce program Podpora nadání GJP. Za každou předmětovou komisi v něm působí jeden garant, na celoškolní úrovni pracuje koordinátor podpory nadaných dětí. Zpravidla v závěru školního roku probíhá vyhodnocení této oblasti.
Ve školním roce 2023/24 byla ukončena téměř dvouletá rozsáhlá rekonstrukce 120leté budovy gymnázia, spojená s modernizací vybavení (3D tiskárny, hardwarové a softwarové vybavení pro virtuální realitu, rekonstrukce laboratoří fyziky, chemie, biologie, elektronické měřicí přístroje, mikroskopy, žákovské sady Pasco, vizualizátor, interaktivní set s LCD displejem, moderní audiovizuální technika pro školní aulu, dovybavení počítači, notebooky, dataprojektory, velkoformátovými obrazovkami atp.) To umožnilo návrat k aktivitám na podporu rozvoje nadání žáků v celé šíři a k jejich dalšímu doplňování.
Do rekonstruovaných prostor se vrátily zájmové kroužky: sportovní (florbal, Power Yoga, pilates, kondiční cvičení), kroužky matematiky, fyziky a chemie (se zaměřením na maturitní kompendium i pro zájemce o vysokoškolské studium uvedených oborů), individualizované rozšiřující lekce angličtiny a němčiny (některé realizované také on-line), kroužky 3D modelování ve Fusion 360 a 3D tisk, Vývoj PC her pro začátečníky (Scratch) a umělecké soubory školy (pěvecký soubor Lyra, dramatický soubor, studentský orchestr, literární klub).
Tradiční přehlídky umělecké činnosti našich žáků – Vánoční akademie 2023 a Jarní akademie 2024 ke Dni učitelů (nově s vystoupeními účinkujících z partnerského Gymnázia Pezinok) - byly doplněny oslavami výročí 120 let budovy školy, na nichž vedle bohatého kulturního programu předvedly jednotlivé předmětové sekce zájmovou činnost i úspěchy svých studentů. Sportovně nadaní studenti školy vystoupili na každoroční sportovní akademii, tentokrát pojaté soutěžně.
Vznikala další čísla studentského časopisu Student revue, jež byla vedle reprezentativního tiskového vydání publikována na webových stránkách školy.
Na jaře 2024 byl vydán již jedenadvacátý Almanach mladé tvorby, který obsahuje básnické, prozaické i publicistické texty doprovázené bohatými ilustracemi. Často se jedná o tvůrčí debut našich žáků, tradicí se staly také literární příspěvky našich studentů v cizím jazyce a příspěvky žáků partnerského Gymnázia Pezinok.
Pátým rokem pokračovala v činnosti Akademie literární kreativity. Tento kroužek tvůrčího psaní aktuálně sdružuje studenty a studentky napříč ročníky gymnázia. Členové pravidelně pracují na zadáních tvůrčího psaní (prezenční i distanční formou), publikují ve školním almanachu a účastní se soutěže Cena Akademie literární kreativity (udělované ve čtyřech kategoriích podle obsahu nominovaných textů). Patronem kroužku je Asociace spisovatelů, která pravidelně vysílá své členy jako hosty Dne literární kreativity. V letošním roce se uskutečnily takové akce hned tři, pozvání k besedě se studenty, k lektorování workshopu tvůrčího psaní nebo k autorskému čtení přijali Michal Viewegh, Lenka Elbe a Jan Němec. Od školního roku 2021/22 se činnost kroužku prezentuje na vlastních oficiálních webových stránkách Akademie literární kreativity (webnode.cz).
Škola se opět stala organizátorkou okresních kol recitačních soutěží Dětská scéna a Wolkerův Prostějov. Dvě žákyně naší školy si vítězstvím v okresním kole zajistily postup do kola krajského. Na uměleckém poli je třeba připomenout bohatou činnost školního dramatického kroužku (vedle pravidelného vystupování na akademiích také představení Latinská babička k uctění památky místní „patronky“ studentů nebo Malé dějiny velké auly u příležitosti oslav 120letého výročí budovy). Někteří studenti své literárně-dramatické nadání uplatňovali v individuálních autorských projektech, např. divadelní představení Valpružina noc nebo Orloj uvedená v městském kulturním centru Pluhárna.
Bohatá je podpora nadaných ve výtvarné oblasti. Stále více studentů volí téma svých maturitních prací právě se zaměřením na výtvarné umění a jeho propojení s ostatními obory i s praktickým životem. Výjimečné úrovně dosáhly práce Urbanismus městské čtvrti (rozpracovaný plán a model revitalizace části Mladé Boleslavi), Výroba elektrické kytary z netradičních materiálů a Milníky hraného experimentálního filmu.
Další výstavy a prezentace se konaly v průběhu celého školního roku, např. výstava samostatných prací na závěr výuky estetiky ve II. ročníku, školní galerie – výzdoba budovy školy žákovskými kopiemi uměleckých děl 19. – 21. století, výstava u příležitosti oslav výročí budovy, ilustrace do školního almanachu.
Výrazně se rozvíjí zájem studentů o fotografování a grafický design a zejména o využití technologie 3D modelování, modelování ve virtuální realitě a 3D tisku (vedení vrstevnického kroužku, studentské příspěvky do internetového časopisu Garáž, stáž ve společnosti AUFEER DESIGN, vlastní stánek a prezentace na veletrhu Maker Fair, výroba propagačních materiálů školy a drobných upomínkových předmětů, grafická úprava školního časopisu aj.).
Oblast mediální tvorby v sobě spojuje velkou část z již uvedených oblastí, proto v ní častěji vznikají celé tvůrčí týmy a naopak velkou část autorů lze označit za multitalentované tvůrce. Tvůrčí skupina kolem dvou maturantů představila v komunitním centru Pluhárna svůj druhý experimentální film Výkvět, který následně sklidil úspěchy i na mezinárodních festivalech. U příležitosti oslav 120 let budovy gymnázia vznikl dokumentární film o její historii i aktuálních stavebních proměnách. Ve škole se daří postupně budovat technické zázemí pro záznam či živý přenos kulturních akcí na profesionálnější úrovni – ve spolupráci několika kameramanů a režiséra, který výsledné audiovizuální dílo vytváří v reálném čase. V návaznosti na objev historika Ladislava Futtery, který v archivních materiálech našel podobu ztracených obrazů z bývalé školní kaple, vytvořili studenti semináře Multimediální tvorba v maturitním ročníku úspěšnou kampaň HledameObrazy.cz, která zaujala desítky tisíc diváků na sociálních sítích i celostátní média. Dva ze tří obrazů, které ze školy před více než 100 lety zmizely, se díky širokému ohlasu kampaně skutečně podařilo najít, a to na Biskupském gymnáziu v Bohosudově na Teplicku. Do Mladé Boleslavi se v příštích měsících vrátí jejich fotografické reprodukce.
Studenti GJP se tradičně zapojili do Středoškolské odborné činnosti (SOČ – 2. místa dvou studentů v krajském kole s licitací o postup do celostátního kola) a do oborových olympiád, kde po bohaté účasti ve školních kolech byli úspěšní také v kolech postupových:
• pořádání okresního kola Zeměpisné olympiády – jedno vítězství, 3 stříbrná umístění a 2 bronzové příčky studentů GJP v příslušných kategoriích okresních kol;
• pořádání okresního kola Chemické olympiády – umístění pěti našich bylo v rozpětí od 1. do 11. místa, v krajském kole kategorie B a C obsadili naši studenti 2. a 5. místo;
• zorganizování okresního kola Biologické olympiády;
• Matematická olympiáda (vedle dalších matematických soutěží) 3. místo studentky v okresním kole;
• vítězství studentky nižšího stupně gymnázia v okresním kole Fyzikální olympiády a 5. a 7. místo dvou studentů v kole krajském;
• Dějepisná olympiáda – 4. místo studentky nižšího stupně gymnázia v okresním kole a 6. místo studenta v II. kategorii krajského kola;
• Olympiáda z českého jazyka – obsazení prvních tří míst okresního kola a následně dvě čtvrtá místa v kole krajském;
• Lingvistická olympiáda – postup dvou studentů vyššího gymnázia z oblastního kola a účast v kole celostátním;
• Olympiáda v AJ – dvě první místa a jedno druhé v příslušných kategoriích okresního kola;
• postup 5 studentů do krajského kola Ekonomické olympiády a zde zisk 6. místa;
• nově účast šesti týmů v celostátní online soutěži Mediální olympiáda.
V matematicko-logické oblasti se studenti zapojili do dalších soutěží: Matematický klokan (1. – 3. místa, celkem 4 umístění v okresních kolech), Piškworky (vítězství v okresním kole, stříbrná medaile v krajském a účast v celostátním grandfinále), MASO (celostátní matematická týmová soutěž).
V oblasti ICT pracuje předmětová komise se studenty v několika rovinách. Při práci v běžných vyučovacích hodinách jsou nadaným studentům zadávány náročnější úkoly a jejich řešení podpořeno odbornými konzultacemi. Studenti se mohou profilovat v rámci volitelných předmětů. Zde mohou rozvíjet svůj talent v oblasti programování a počítačové grafiky. Pro studenty semináře Volitelná aplikovaná informatika byla v rámci odborné exkurze do Brna zajištěna návštěva herního studia Ashborne Games a setkání s vývojáři (autory úspěšné hry Last Train Home o českých legionářích na Sibiři). V rámci volnočasových aktivit pracuje ve škole kroužek Vývoj PC her pro úplné začátečníky zaměřený na Scratch. Talentovaní studenti se pravidelně účastní různých soutěží. Tradičně to je Prezentiáda (1. a 2. místo našich dvojic v krajském kole a postup do celostátního kola), Bobřík informatiky (GJP se spole s PedF UK podílí na organizování ústředního kola pro Stč. kraj, letos do něj postoupili 4 studenti, z toho jedna studentka získala ocenění jako nejlepší účastnice kraje), programovací soutěž Tour de App (účast dvou týmů).
K podpoře rozvoje studentů v oblasti přírodních věd směřovaly jednak odborné přednášky pro studenty (např. Netopýři ČR, Vrch Baba a jeho flóra, Český ráj nebo Proč nám v ESA nevybuchují konzole jako ve sci-fi?), dále tematické exkurze skupin (Planetárium Hradec Králové, Národní muzeum aj.) nebo individuální stáže na základě nabídky a osobního výběru studentů (např. stáže studentů na ČZU, ve vývojovém centru firmy Škoda Auto, v Ústavu termomechaniky a v Ústavu organické chemie a biochemie AV ČR nebo tzv. jednodenní juniorské univerzity FaF UK HK a LF UK HK). Od doby covidové pandemie se část nabídky vzdělávacích aktivit přesunula do online prostředí.
V souladu se ŠVP klademe velký důraz na rozvoj komunikativních kompetencí studentů v cizích jazycích. Studenti mohou volit z celé řady jazykových seminářů (popř. zájmových kroužků) celkem v 6 jazycích. Již po několik let se žáci třetího a čtvrtého ročníku mohou zapisovat do odborných seminářů vyučovaných v cizím jazyce. Některé z nich jsou koncipovány jako příprava na složení mezinárodních zkoušek a získání mezinárodního certifikátu podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky (CEFR).
• Ve školním roce 2023/24 získalo celkem 65 maturantů Cambridge certifikát na
úrovni B2 nebo C1 (z toho 26 úroveň B2, 36 – úroveň C1, 3 dokonce dosáhli úrovně Cambridge Proficiency C2).
• Další rozvoj studentů nadaných v anglickém jazyce spočívá jednak v inovativních metodách výuky (tvorba filmů a divadelních představení, Book Club, návštěvy rodilých mluvčích, sledování vysokoškolských přednášek na aktuální témata a navazující řízené diskuse apod.) a jednak v individualizované podpoře. Dvěma vyučujícími byly zřízeny virtuální učebny pro nadané, kde byly nabízeny extra curriculum aktivity a dodatečné online hodiny anglického jazyka dle individuálních potřeb studentů. Novinkou šk. roku 2023/24 se staly i dodatečné hodiny AJ jako volitelný předmět AJ+, kdy studenti ve věku 12 – 16 let měli 1x v měsíci v rozvrhu navíc jednu hodinu AJ, která byla využita právě k probírání pokročilé látky a k dotazům.
• Studenti angličtiny se účastnili také konverzačních a překladatelských soutěží.
• Jako druhý cizí jazyk volí stále větší část studentů španělštinu. Vyučující usilují o inovativní metody výuky (výukové metody jako Scaffolding, Peer studying, pozitivní pedagogika, studentská plakátová tvorba, krátkometrážní filmy, populární písně, stolní hry v ŠJ, specializované jazykové webové stránky). Obohacením pro komunikaci ve španělštině byl tříměsíční studijní pobyt španělské studentky. Nad rámec vyučovacích hodin byla tradiční komentovaná prohlídka Prahy, kdy studenti sami připravili výklad o jedné z památek na historicky významné Královské cestě. Tradiční podzimní návštěva španělského Institutu Cervantes byla v tomto šk. roce nahrazena akcí Fiesta Flamenco, zaměřenou na praktické ukázky klasického španělského tance spolu s výkladem o národních tradicích. Dvěma nadaným studentkám je poskytována individuální podpora, např. formou konzultací nad jejich vlastní tvorbou v cizím jazyce.
• V rámci podpory studentů francouzštiny se osvědčila spolupráce s Francouzským institutem, s tamní Mediathekou a účast na akcích pořádaných institutem, např. Kino 35.
• V rámci podpory jazykově nadaných studentů němčiny probíhá tradiční spolupráce s gymnáziem v Mannheimu formou výměnných pobytů a nově byla navázána obdobná spolupráce s gymnáziem v Garmisch-Partenkirchenu, tentokrát v rámci programu Erasmus+. Letos proběhl 8. ročník festivalu Berlinale – přehlídky studentských krátkých filmů v NJ. Předmětová komise se věnuje podpoře studentů – maturantů z NJ: Zájemci se přihlásili na seminář Konverzace v NJ. Výuka probíhala tandemově s rodilou mluvčí. Letos poprvé psali na naší škole studenti maturitní práce v německém jazyce. Byly vyhodnoceny na vysoké jazykové úrovni.
• Do oblasti jazykového vzdělávání (a šířeji filologie) patří také novinka letošního školního roku: účast týmu nadaných studentů v soutěži Staň se superdialektologem, organizované Ústavem pro jazyk český AV ČR. V prvním ročníku soutěže obsadil náš tým 2. místo se speciálním oceněním pro jednu ze studentek.
Předmětová komise dějepisu vypisovala pro zájemce tradiční vícekolovou školní dějepisnou soutěž O pečeť Josefa Pekaře, jejíž zadání byla zveřejňována na webových stránkách školy a slavnostní vyhlášení vítězů proběhlo na závěr školního roku. Jeden pětičlenný tým studentek a studentů se zapojil do projektu Příběhy našich sousedů, celostátního vzdělávacího projektu pod patronací neziskové organizace Post Bellum. Oceněný výsledek jejich půlroční práce byl prezentován na celostátní přehlídce a je ke zhlédnutí v galerii na webových stránkách organizace. Ve škole pracoval Dějepisný kroužek a jeden student využil možnost stážování v Historickém ústavu AV ČR v rámci projektu Otevřená věda.
Na pomezí geografie, historie a kulturně-politického přehledu stojí Mezinárodní soutěž znalostí o Polsku a České republice, jejíhož 5. ročníku se v Nowe Rudě zúčastnila dvě naše družstva. Tým studentů z nižšího gymnázia ve své kategorii zvítězil! Odměnou pro studenty bylo třídenní soustředění v polském Karlówě.
Ve společenskovědní oblasti se zainteresovaní studenti v uplynulém školním roce jako obvykle zapojili do několika soutěží (zejm. Ekonomická olympiáda, Finanční gramotnost, Mediální olympiáda). Další individuální aktivity měly nesoutěžní charakter. Jednalo se zejména o zapojení dvou studentů do Akademie mladých občanů, vzdělávacího projektu, který přibližuje středoškolákům principy politiky na místní, regionální a republikové úrovni, a účast dalšího žáka v AmKonu, studentské simulaci amerického Kongresu (zde náš student získal ocenění pro nejlepšího lobbistu). Nadále úspěšně pokračuje spolupráce se Studentským parlamentem GJP. Jeho zástupci ve spolupráci s předmětovou komisí společenských věd uspořádali pro studenty GJP Studentské volby do Evropského parlamentu, v rámci stejnojmenné celostátní akce. Výrazněji se rozvinula také spolupráce s Parlamentem mládeže Mladá Boleslav (mnozí jeho členové jsou právě našimi žáky). Skupina studentů se zájmem o participaci ve veřejné sféře na komunální úrovni se zúčastnila tradiční celodenní diskusní akce Kulaté stoly s městem. Právě zájem o podobné debatní projekty a tematické besedy stál u zrodu Next Talk. Jedná se o projekt trojice studentů, právní formou zapsaný spolek, který je zaměřen na organizování besed, tvorbu podcastů a medializaci zajímavých témat. Během necelých dvou let své činnosti už dokázali uspořádat debatu s kandidáty před 2. kolem prezidentských voleb (leden 2023), besedu se sportovním komentátorem Robertem Zárubou, s dvojicí armádních pilotů a zároveň akrobatických letců, s psychologem Tomášem Kvapilíkem aj.
Již třetím rokem se studenti, kteří chtějí překročit hranice školní výuky a využít příležitost k osobnímu rozvoji, zapojují do programu Mezinárodní cena vévody z Edinburghu (DofE). Bronzové, stříbrné či zlaté úrovně se ve školním roce 2023/2024 účastnilo 40 studentů. Ti si sami vytyčili dlouhodobé cíle v oblasti rozvoje talentu, pohybových aktivit a dobrovolnické činnosti. Vrcholem jejich cesty programem je vícedenní expedice do přírody. Během roku se uskutečnily čtyři: dvě do Jizerských hor, po jedné do Máchova kraje a na Okoř. V přípravě je první zahraniční expedice žáků GJP ke skotskému jezeru Loch Ness. Deset žáků získalo v lednu 2024 cenu za úspěšné dokončení celého programu, z toho sedm na bronzové a tři na stříbrné úrovni. Významným pilířem programu DofE jsou dobrovolnické aktivity studentů – například doučování dětí a cizinců nebo dobročinný bufet U třech sokolů, v němž 3 studenti v budově školy prodávali své pekařské výtvory a jehož výtěžek byl již podruhé věnován Dětskému domovu v Mladé Boleslavi.
Právě oblasti dobrovolnictví je na GJP věnována v posledních letech velká pozornost. Studenti působící jako dobrovolníci v různých oblastech (dvě organizovaná dobrovolnická centra ve městě, spolupráce se ZŠ speciální, ekologické aktivity, aktivity v rámci DofE apod.) projevují především vysokou míru motivace k prosociálnímu jednání a výrazné osobní, sociální, komunikativní, občanské a pracovní kompetence.
• Čmeláci v akci byl název letošního dobrovolnického programu, který připravili naši studenti dobrovolníci pro žáky ZŠ speciální u příležitosti oslav 25. narozenin této školy.
• Spolu pro Nikolku zněla výzva maturitních tříd 4.B a 4.C, kteří na svém maturitním plese z prodeje jimi míchaných drinků získali neuvěřitelných 73.000,- Kč jako příspěvek na léčbu malé Nikolky trpící PURA syndromem.
• Na Světlo pro hrdinu se rozhodli přispět maturanti z 8.O a 4.A, kteří prodejem sladkostí a drinků u dobrovolnického stánku na svém maturitním plese získali částku 33.000,- Kč pro jedenáctiletého Tadeáše na jeho léčbu a rehabilitaci.
Mezi dlouhodobé trendy, které při podpoře nadaných studentů na GJP sledujeme, patří podpora zahraniční mobility studentů.
• Vedle tradiční spolupráce s partnerskými gymnázii v Mannheimu a v Pezinku jsme v rámci programu Erasmus+ navázali podobnou spolupráci se školami v Ga-Pa a ve španělském Andujaru. V uplynulém školním roce proběhly první vzájemné výměnné pobyty skupin studentů.
• Poznávací zájezdy do Anglie, Francie, Španělska, kterých se zpravidla účastnili studenti napříč ročníky - zájemci o neformální vzdělávání v jazyce a kultuře dané země, byly ve šk. roce 2023/24 doplněny o zájezdy do Anglie připravené pro celé třídní kolektivy (tercie, kvarta).
• Zvyšuje se také počet studentů, kteří vyjíždějí do zahraničí na studijní pobyty individuálně, a to jednak prostřednictvím organizace AFS, soukromě i na základě stipendijních programů (zejm. z Nadačního fondu Škoda Auto). Takovým studentům je poskytována distanční podpora (online konzultace, zasílání studijních podkladů, odevzdávání splněných zadání v prostředí Google Classroom), aby jim bylo umožněno uzavření ročníku a návrat do původních tříd.
Dále se zaměřujeme na individualizaci podpory nadaných (viz i podpora zahraničního studia), a to i na úrovni individuálních vzdělávacích programů. V uplynulém školním roce bylo z rozhodnutí ředitele školy připraveno 19 IVP podporující především studenty sportovně nadané (na reprezentační úrovni), studenty na zahraničním studijním pobytu, popř. na dlouhodobé stáži či výcviku. Další tři IVP byly připraveny pro mimořádně nadané studenty, a to na základě diagnostiky v PPP.
Podporu rozvoje nadání je třeba propojovat s kariérovým poradenstvím a vzděláváním a s přípravou na vstup na trh práce. Celoškolní koordinátorka podpory nadání je zároveň kariérovou poradkyní, shromažďuje tedy informace z vysokých škol, a to včetně nabídky aktivit pro nadané studenty, a sama spolupráci s vysokými školami iniciuje. Jedná se zejména o stážování gymnazistů ve výzkumných pracovištích těchto škol, o vedení SOČ a maturitních prací vysokoškolskými odborníky (ve školním roce 2023/24 bylo 17 takto vedených prací), o nabídku exkurzí a přednášek, zejména pro studenty specializovaných seminářů a pro zájemce o vysokoškolské studium.
Gymnázium Dr. J. Pekaře spolupracuje při realizaci programu Podpora nadání GJP zejména s uvedenými externími subjekty:
• Centrum technického vývoje Škoda Auto a.s.
• Vysoká škola Škoda Auto
• Masarykova univerzita Brno (program Partnerství ve vzdělávání)
• Přírodovědecká fakulta Univerzity Karlovy (GJP jako fakultní škola)
• Farmaceutická fakulta Univerzity Karlovy v Hradci Králové (GJP jako fakultní škola)
• Technická univerzita Liberec (zejm. Fakulta mechatroniky, informatiky a mezioborových studií)
• Centrum pro talentovanou mládež – CTM
• NPI – Krajská síť podpory nadání
• Erasmus+
• Kamdu (studentský vzdělávací projekt, který organizuje praktické workshopy pro mládež ve věku od 14 do 26 let)
• Dětská Mensa
výchovná a kariérová poradkyně
» Archiv